Blur nak letak tajuk apa[edited]

Bismillahirrahmanirrahim
Akan tiba masanya umat-umat lain akan mengajak satu samalain untuk membinasakan kamu (umat islam) sebagaimana orang mempelawa satu samalain kepada dulang makanan (menjamah hidangan makanan).

Seorang sahabatbertanya “Apakah disebabkan bilangan kami sedikit pada masa itu ya Rasulullah?”
Baginda menjawab;
“Bahkan bilangan kamu diwaktu itu adalah ramai tetapi kamu adalah ghutha`(sampah sarap dan buih) di atas air ketika banjir.
Allah akan mencabut ketakutan dari dada musuh kamu dan dia akan campakkan dalam hati kamupenyakit al-wahn.”
Seorang sahabat bertanya pula;
”Ya Rasulullah, apakah dia al-wahn itu?”
Jawab Rasulullah
“Cinta dunia dan takut akan kematian."


HR Abu Daud.





Mungkin ada yang sudah lama tahu tentang kata-kata Rasulullah ini, dan mungkin ada juga yang tak pernah tahu kewujudan hadith ini.
Itu bukan persoalannya.
Persoalannya...adakah sudah tiba masa itu?
Kita lihat sekeliling kita, kita lihat diri kita sendiri, apakah yang kita kejar selama ini?
Akhiratkah? Atau dunia? Jika dunia, untuk apa? Dapat keuntungankah akhirnya?
Kita sengaja ingkar pada tuhan, kenapa? Untuk apa?
Persoalannya... setelah kita tahu Rasulullah berkata begini, apa yang kita lakukan?

"Al-wahn? Apa tu?"
"Em, cintakan dunia n takutkan mati..."
"Oooooooooohhh......"
"Oh" yang sangat panjang sekali.
Sudah tahu...namun, kehidupan diteruskan seperti biasa.
Sedar, Nabi ada ingatkan, tapi ingatan itu sekadar menjadi angin lalu.
Setelah berlalu, kita lupa semula.....Tanpa ada kesan...
Tanpa terdetik rasa kekesalan di hati...
Tanpa ada perasaan...
Tanpa terdetik di hati untuk bertanya "
Adakah aku termasuk golongan itu?"
Tanpa tergerak anggota.
Sekadar dengar, angguk, kemudian lupa semula...
Begitukah kita??? Nauzubillah ;(

Khamis lepas masa nak turun ambik makanan pak adek[betul ke eja ni?]
terserempak dengan cik pisang[bukan nama sebenar]


"eh, malam ni ada smbhyg bjemaah kat bale 2 tahu kan?"
"haah la....ok2 insyaAllah"
lupa stiap khamis ada smyg bjemaah [utk muslimh shj] di bale 2...
masa tu ingatkan nak duduk kat bilik je lepas penat seharian, f
ikirlah dua tiga empat dan lima kali "nak pegi ke tak nak pegi ke tak" -_-"
last2 pergi walaupun terlewat; lepas buka n solat maghrib dulu...
bila sampai bale2, dah dengar azan isya' dah -_-'

naik atas, ada video yg baru nk tayang...
alhamdulillah, sempat nak tengok:)
oleh sbab rabun malam[alasan] maka pergilah saya ke bahagian hadapan.
(kalau duk blakang alamatnya x nampak apa la kot~)

video yg ditunjukkan?video ttg kekejaman di palestin...

melihat sendiri kekejaman yang berlaku di sana..
kekejaman yang berlaku terhadap saudara kita sendiri..
cuba ku kawal emosi, sabar sabar
akhirnya runtuh juga tembokku
air mata terlerai juga [nasib baik duk depan xde org nmpk huhu]
akhir sekali,
setelah video habis,
tuan milik laptop bertanya pada org sebelah saya apa yang dia dapat dari video ini.
masa tu alhamdulillah emosi saya dh terkawal*_*
"jahat...." org sebelah saya cakap.
"oooh...jahat..." kata tuan punya laptop.
"farhana?"

(nak suruh farhana cakap lah tu hukhuk)
memula saya buat xtau je...
kot2 bukan saya yg dimaksudkan...
(xprasan if farhana lg sorg pn ada ke tidak)

tp tuan punye laptop tu pndg saya pulak.uhuk~
"farhana mana? oh saya ke huhu"
masa tu still tgh fikirkan pasal video tu...
terngiang-ngiang kata-kata saudaraku di sana...


"Wahai orang-orang Islam di seluruh dunia!
benarkah anda berpandukan Al-Quran dan As-sunnah?!
benarkah anda mengaku Al-Quran itu junjungan anda?!
benarkah anda mengaku anda merupakan hamba-hamba Allah?!
Kalau benar apakah yang telah anda lakukan apabila melihat saudara-saudara anda di sini??!
Apa yang telah anda lakukan??!?!
Umat Islam semua, bangkitlah kalian...
Kami memerlukan anda...
Kembalilah kepada ajaran Al-Quran kerana di situlah kemuliaan kita.
Kembalilah kepada Islam kerana di situlah kemuliaan kita.
Hanya apabila umat Islam kembali kepada ajaran Islam yang sebenar barulah kita akan bangkit dan kita akan menang!"


al-Quran ibarat cahaya kepada manusia, tapi kita selalu nampak benda yang pudar dan abaikan cahaya yang satu ini...

rakan-rakan masih menunggu farhana memberikan pendapat...
"em...nak cakap apa ek..."
*senyum di luar menangis dalam hati*
"kita..." kata-kata saya terhenti.
tiba2 sebak.
"sorry" *empangan terus roboh*
dah lama farhana x nangis macam tu*_*
ada kawan kat blakang cuba bg smangat.
kawal farhana kawal~
selepas seminit baru sambung semula percakapan yang terhenti*_*
*tarik nafas*


dalam suara yang entah sampai entah tidak;
"kita...memanglah kita rasa kita tak mampu buat apa-apa kan
tapi kita ada doa
itu senjata kita kan
tapi macam mana doa kita nak makbul
kalau ada hijab antara kita dengan Allah?
bila kita tetap buat dosa, saje je ingkar pada tuhan?"

*terberhenti sebentar*

"kita kena berubah.....
dalam n luar...
video ni bukan ditunjukkan untuk kita sedih-sedih,
bukan untuk kita nangis-nangis je
tapi untuk dihayati apa yg saudara kita tu cakap........."
Semoga mesej dariku yg bukan siapa-siapa ni sampai dan diriku juga tidak lupa...

TEGAKKAN ISLAM DALAM DIRIMU, BARULAH ISLAM AKAN TERTEGAK DI MATA DUNIA
Saudaraku yang disayangi,
Kita tanya diri sendiri, yakinkah kita Islam itu benar?
bahawa Islam akan menang?
Apakah ertinya Islam pada IC kita jika kita sama sahaja seperti Ah Choy, George dan Kavitha?
Jika amalan kita sama seperti mereka?
Sudah Islamkah kita?
Jangan kita berasa marah kepada Zionis atas kesalahan dan kelemahan kita.
Jangan berasa marah tetapi tidak melakukan apa-apa tindakan.
Kenapa Islam jatuh?
Kerana UMAT ISLAM sendiri lari daripada al-Quran dan as-Sunnah.
Islam bukan hak mutlak orang Islam sahaja, Islam turun sebagai panduan untuk umat MANUSIA.
Jangan marah orang bukan Islam baca al-Quran apabila kita sendiri yang telah lama menganutnya tidak mahu mengambil pengajaran daripadanya....
Masih tidak sedarkah kita?
Adakah bom Zionis harus jatuh di tanah air kita baru kita hendak bangun daripada tidur?
Saudara-saudara kita, keluarga kita dibunuh dengan kejam baru kita sedar.
Bukankah mereka di Palestin juga saudara kita...
Sedarilah kita, kita merupakan umat yang paling beruntung,
seandainya kita beriman!
Sayangilah diri kita.
Janganlah kita menzalimi diri sendiri.
Telah sampai perkara yang benar kepada kita, namun kita mendustakannya.
nauzubillah~



Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah, bahawasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
surah al-baqarah (2:208-209)
Telah dijanjikan bahawa Islam akan bangkit dan menang kelak.
Tidakkah kita ingin termasuk dalam golongan yang beruntung itu?
Tidakkah kita mahu berkata di depan Allah nanti


"Ya Allah, aku telah berusaha menolong agamamu!"






ya Allah, ampunkanlah dosa kami hambamu yang selalu lupa akan diriMu:(
kurniakanlah kekuatan kepada kami ya Allah
hanya Kau yang mampu mengadakan sesuatu dan hanya Kau jualah yang mampu menghilangkan sesuatu
ingatkanlah kami ketika kami lupa
kuatkanlah hati kami
wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati!
tetapkanlah hati ini untuk taat kepadaMu
janganlah jadikan kami termasuk golongan al-wahnu ya Allah
janganlah Kau lupa kepada kami ya Rabb
Tuhan yang Maha Pengkabul
Kabulkanlah doa kami
amiin ya rabbal alamiin






p/s: maaf jika post ini kurang sempurna
p/s2: isu Palestin bukan isu semalam, bukan isu lapuk! isu Palestin isu KITA
p/s3: hidup ini bukan hanya bererti mengejar segulung ijazah atau mengecap sebuah keseronokan sahaja...
p/s4: saya nak mintak maaf atas segala kekurangan. ambillah yang baik dan buanglah yang buruk~
p/s5: lupa nak cakap tahniah kepada ahli BAIK dan AJK MAHA atas kejayaan menganjurkan COMPARATIVE RELIGION 2009 & Malam Bidadari a.k.a Malam Hurul Ain [MAHA] Semoga segala usaha kita dirahmati Allah insyaAllah
p/s6: *Ini merupakan post yang telah diedit dari semalam*

4 Responses so far.

  1. duha says:

    erm..mmg sdeyh melihat video2 palestin dan juga penindasan ke atas umat islam sejak dulu lg di pelbagai negara.. T-T

    kadang2 rs usaha kita mmg terlalu kecil dan tak cukup..rs nk buat something yg lebyh besar lg utk saudara kita di sana..tapi, lebih baik kita mula mengambil langkah daripada medniamkan diri sahaja..kan???

    :)

    p/s:nk kenal ngn cik pisang..lalla~

  2. salam,
    slalu btul xde o xtau title post,
    sedeyh tu mmg smpi sebak je pd Tuah,
    xpnah nk nangis,
    xde rezeki kot,
    mmg usha kita nmpk kecil pd logic akal (klu anda rasa usha anda kecillah),
    tp besar di sisi Allah depends on keikhlasan kita,
    kita buat semampu munkin n seikhlas munkin,
    the rest leave it to Allah,
    orait?


    p/s:1-lama xnangis, sejak form 2 kot, itu pun skali
    2-lama xde post br, xde masa nk ddk dpn laptop, after exam kot
    3-lama dah xjejak rmh, sedeyhnya

  3. fArHaNa says:

    duha- huhu*_* sdih juga mlihat pmimpin islam ber'bestfriend'kan
    'musuh', kepentingan negara sendiri didahulukan berbanding agama...

    mulakan langkah..moga2 dgn lngkah yg kcil itu akan mnjadi lgkah yg lbh bsar~ amiin.

    nk knal cik pisang? nnt i bg u number hp die nak? *geliii* :p

  4. fArHaNa says:

    wsalam tuah,
    mmg pn.. sbb xleh nk pkir tajuk yg sesuai. so biar jela xde tajuk hoho

    usaha yg kte blh lakukan n org lain xleh lakukan melainkan diri kte sndiri, perbaharui syahadah.
    jgn biar syahadah kita kosong n x bermakna nauzubillah.
    Islam dh sempurna, jd sempurnakanlah Islam dlm diri kita insyaAllah

    stuju.ikhlaskan hati dlm stiap pkara,lillahi taala.thanks.

    (sape tgk kultum aritu?hoho)

    *dushdush* exaaaaaaaaam

Reminder for the soul

“Aku hairan dengan orang yang mengetahui kematian, tapi mengapa ia masih tertawa;

Aku hairan dengan orang yang tahu bahawa dunia adalah sementara, tapi mengapa ia sangat mencintainya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui semua urusan telah ditakdirkan, tapi mengapa ia takut kehilangan;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui bahwa hisab adalah suatu kepastian, tapi mengapa ia tetap mengum
pulkan harta dan menghitung-hitungnya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui panasnya api neraka, tapi mengapa ia tetap berbuat dosa;

Aku hairan dengan orang yang mengaku mengenal Allah, tapi mengapa ia meminta tolong kepada selain-Nya;

Aku hairan kepada orang yang mengaku mengetahui kenikmatan syurga, tapi mengapa ia merasa hidup tenang di dunia;

Dan aku hairan kepada orang yang mengetahui syaitan adalah musuhnya, tapi mengapa ia mentaatinya.”

Uthman bin Affan Radhiyallahu anhu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa umpama pedang