Palestin memanggil muslim pulang... Pulanglah

Assalamualaikum warahmatullah wbt

'Israel the rogue state'

Lihatlah sendiri, logikkah untuk menyerang orang yang sedang tidur atas alasan mereka menyerang pasukan Israel terlebih dahulu dengan menggunakan pisau?

Gurauan jenis apakah itu? Adakah mereka menyangka manusia semakin bodoh dan tak mampu menilai dengan mata kepala sendiri apa yang telah mereka lakukan?

Apakah mereka menyangka Allah tidak melihat segala apa yang mereka kerjakan?

Apakah mereka menyangka Allah tidak akan membalas perbuatan mereka?

Apakah mereka menyangka mereka tidak akan dibangkitkan kembali?

Astaghfirullah...

Astaghfirullah...





Wahai umat Islam, dengarlah.

Islam sedang memanggil anda kembali.

Pulanglah.

اَللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ، سَرِيْعَ الْحِسَابِ، اهْزِمِ اْلأَحْزَابَ، اَللَّهُمَّ اهْزِمْهُمْ وَزَلْزِلْهُمْ.
 Ya Allah, yang menurunkan Kitab Suci, yang menghisab perbuatan manusia dengan cepat. Ya Allah, cerai beraikanlah golongan musuh dan goncang-kan mereka (HR Muslim)

Moga Allah menghilangkan kesedihan di hati ini dan mengurniakan ketenteraman dan ketenangan...

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ.
120. “Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, Eng-kau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Qur’an sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.” 
(HR. Ahmad, menurut pendapat Al-Albani, hadith tersebut adalah sahih.)


Jom kita sama-sama membantu saudara kita dengan membaca qunut nazilah pada rakaat terakhir setelah rukuk, pada setiap solat fardhu. Boleh dibaca doa di atas, atau contoh2 doa qunut nazilah yang diketahui, atau apa-apa doa yang bermaksud baik dan sesuai dengan musibah yang melanda kita pada masa ini....


Wallahua'lam.

Saya sayang dia~

Hari ni saya nak cakap pasal Mama. Alawiyah Ahmed Dahalan, anak sulung dari 9 adik beradik kepada pasangan Ahmed Dahalan dan Ainun Jariah, arwah atuk n arwah wanku :)

Mama dulu cikgu BM, tapi kami lepas satu family ikut ayah atas tuntutan kerja, Mama mengambil cuti tanpa gaji dan  menjadi suri rumah sepenuh masa untuk keluarga kami. Jadi semasa saya membesar, Mamalah yang uruskan semua urusan, Mamalah yang memasak, mama jugalah yang menghantar kami pergi sekolah, semua pun Mama buat. Memang hebatlah Mama saya^_^

Lepas kembali ke Malaysia, ibuku pun menyambung balik tugasnya sebagai cikgu di SMKSSAAS. Setelah tamat sekolah rendah, saya menyambung pembelajaran di SMKSSAAS. Jadilah saya seorang anak cikgu. "Kamu ni anak kak Awi ya??" dialog yang sering berulang-ulang di antara saya dan cikgu-cikgu di sekolah.

Ya, saya!(sambil tersengih-sengih malu:P) Saya menjadi 'anak cikgu' sampailah tingkatan 4 apabila dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke SAMURA di Muar. Bagaimana peristiwa itu terjadi, itu mungkin kita boleh ceritakan lain kali;)

Mama, kuat semangat orangnya. Saya tak pernah ingat kalau Mama ada menangis di hadapan anak-anak. Masa arwah atuk meninggal dulu pun, tak nampak pun Mama menangis. Tenang sangat. Andai ada air mata pun, pasti disorokkan dari kami adik beradik. Pernah sekali, sewaktu ayah menceritakan kepada kami kisah sedih yang pernah berlaku dalam keluarga kami, riak muka Mama tidak berubah langsung. "Nak buat macam mana," kata mama. Itu salah satu perkara yang membuatkan daku kagum akan ibuku, iaitu ketabahannya, walaupun dalam hati, diri ini tahu Mama pasti bersedih namun tak pernah ditunjukkan di hadapan kami...

Sewaktu saya di tingkatan 5, sewaktu arwah Wan meninggal pun, Mama lah yang menenangkan daku sewaktu diriku menangis di pondok telefon tatkala mendengar berita sedih itu. Kadang-kadang terfikir, daripada mana saya mendapat perangai sering menangis sedangkan sangat jarang sekali untuk melihat ibuku menangis. Dialah yang sering kuat menghadapi apa pun dugaan yang melanda.Hmm..

Walaupun kami bukanlah anak-anak yang paling baik, paling taat, suka susahkan hati mama dan ayah, mama sangat penyabar orangnya. Jarang sekali dengar mama meninggikan suara kecuali saat-saat tertentu, itu pun sebab kami suka buat salah kat mama dan memang patut dimarahi pun. Huuu~ *_*

Saya teringat lagi masa darjah 6. Masa tu hari anugerah cemerlang, dan diri ini tercalon untuk menerima anugerah tokoh murid. Alkisahnya, sudah rezeki anugerah tokoh murid jatuh kepada saya~ hehe. Tak kisahlah. Bukan tu yang nak diceritakan. Yang nak diceritakan adalah selepas menerima anugerah itu, mama datang ke depan, terus peluk dan cium pipiku.heee. Bukan senang tau nak dapat peluk cium mama. Mahal tu. Ada yang cemburu? Ada tak? Ada kan kan kan? ngeee.

Begitulah lumrahnya. Jarang sekali mama meng'ekspresi'kan sayangnya untuk anak-anak, dan ketika terjadi, terlebih seronok pula ^_& Tetapi... Kita sepatutnya boleh menilai sendiri, setiap tindakan mak kita, tidak lain hanyalah demi kebahagiaan dan kesenangan anak-anaknya.

Setiap kehendak kita cuba untuk dituruti walaupun kadang-kadang kita sebagai anak tak layak pun untuk meminta-minta. Jarang sekali untuk mensyukuri nikmat yang dikurniakan kepada kita iaitu kedua ibu bapa kita. Hatta sekalipun ibu bapa kita jarang sekali hendak mengungkapkan rasa cintanya terhadap anak-anak, perkara itu bukanlah rahsia kerana mereka sering menzahirkannya melalui tindak-tanduk mereka. Actions DO speak louder than words;)

Hmmm...sekarang tengah tengok cerita Nur Kasih di tv3........ dot com dot my. Belum balik Malaysia lagi:p

Best cerita ini, penuh dengan nilai-nilai kekeluargaan. Rasa nak menangis je bila tengok cerita ni. Ok memang dah nangis pun. haha. Maaf saya memang cengeng. Terpaksa mengaku, itu pun pada waktu-waktu tertentu sahaja.. Cerita-cerita pasal family ni memang membuatkan diri ini menjadi murah dengan air mata-_-"

Drama Nur Kasih best, walaupun ada adegan-adegan yang tak diperlukan dan menyemakkan mata sahaja, dan mungkin boleh diperbaiki lagi. Ceh... ala-ala pengkritiklah pula kan. uhu.

Apa pun, ambillah yang baik dan buanglah yang buruk jauh-jauh.

SO, THE MORAL OF THE STORY IS:

Sayangilah keluarga anda, kerana belum tentu orang lain mendapat nikmat seperti kita. Banyak orang yang membesar tanpa kasih sayang daripada salah seorang atau kedua-dua ibu bapa... Jadi hargailah apa yang kita ada, dan janganlah mengeluh tentang apa yang kita tidak atau belum miliki.

Moga kita tidak pernah lekang daripada sifat berkasih-sayang (pada yang berhak sahaja), kerana jika diteliti, banyak kerosakan yang berlaku dalam masyarakat kita kerana kurangnya kasih sayang. Kekurangan kasih sayang itu akan membawa kesan yang sangat besar dalam kehidupan seseorang. Percayalah~

Moga dengan kasih sayang, kita dapat mewujudkan persekitaran yang lebih baik dan harmoni daripada semalam insyaAllah.

Sekian.

Wallahua'lam:)

***post ini ditulis lama dahulu. Masa Nur Kasih masih awal ditayangkan lagi. Sekarang dah habis pun  Tak tahu kenapa hanya dibiarkan berhabuk sahaja dalam draft. Tadi buka-buka drafts di blog dan jumpa. Jadi sekarang saya publish ~ Moga ada manfaatnya insyaAllah~ ^_~

p/s: Tajuk post sangat menarik kan? Tahniah pada sesiapa yang tertipu :p


Manusia. Human. Insan.


 Have you ever felt like going back? Have you ever felt regret? As if you could go back to that one point in time, where you wish you'd acted in another way. Or if you didn't say what you ever said. Or you never did what you ever did, because you knew what you did was wrong, since you had a bad feeling in your heart, telling you that you have erred. And you want to fix things and make everything okay, but you just don't know how...

I'm sure most of us have felt that way, simply because we are human... And the nature of humans, we always make mistakes... and we always do wrong. As humans, we are full of imperfections... but it is how we handle those imperfections, how we improve ourselves, how we fulfil our responsibilities as a servant and as a caliph in this world that matters in the end...

I am human. I am not perfect. 

I'm not the best servant of the Almighty God,
I'm not the best daughter,
I'm not the best friend, 
I'm not the best leader,
I'm not the best follower,
I'm definitely no angel,
Who never does any wrong.

I have wronged. I have made mistakes. And sometimes I don't know how to go back to that place where everything was right. Sometimes I don't know how to make it right.

But...
We try to do good, and try to show a good example as a human being, and do our best so that our flaws and wrongs aren't flaunted to the whole world, not so that people would think us an angel... not so that we can be called a goody-two-shoes, 

but because of what the prophet reminded us a long time ago, and his words still prevail:


مَنْ سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ، وَمَنْ سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ

Siapa saja yang mencontohkan di dalam Islam contoh yang baik maka untuknya pahalanya dan pahala siapa saja yang melakukannya setelah dia karena mencontohnya tanpa berkurang pahala mereka sedikitpun. Siapa saja yang mencontohkan di dalam Islam contoh yang buruk maka atasnya dosanya dan dosa siapa saja yang melakukannya setelah dia karena mencontohnya tanpa berkurang dosa mereka sedikitpun (HR Muslim, Ahmad, Ibn Majah dan an-Nasa’i).

Anyone who pointed out in Islam a good example , then for them are their reward and the reward of anyone who do it after them, because of following them; without decreasing their reward in the least. Anyone who pointed out in Islam the bad example , upon them are their sins and the sins of anyone who do so after them, in following them; without decreasing the least of their sins.  
(Muslim, Ahmad, Ibn Majah dan an-Nasa’i)

مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى، كَانَ لَهُ مِنَ الأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ، لاَ يُنْقِصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا، وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلاَلَةٍ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ، لاَ يُنْقِصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا
Siapa saja yang mengajak pada petunjuk maka untuknya pahala semisal orang yang mengikutinya, hal itu tidak mengurangi pahala mereka sedikitpun. Siapa saja yang mengajak pada kesesatan maka atasnya dosa semisal dosa orang yang mengikutinya, hal itu tidak mengurangi dosa mereka sedikitpun (HR Muslim, Ahmad, ad-Darimi, Abu Dawud, Ibn Majah, at-Tirmidzi, Abu Ya’la dan Ibn Hibban)

 Anyone who invites toward the guide(hidayah) then upon them is the reward of those who follow, it did not reduce their reward in the least. Anyone who calls towards misguidance(dholalah) then upon them is the sin of those who follow them, it did not reduce the least of their sins.
 (Muslim, Ahmad, ad-Darimi, Abu Dawud, Ibn Majah, at-Tirmidzi, Abu Ya’la dan Ibn Hibban)

 Dearest readers,
if we understand these hadiths holistically, we would be very afraid to do any sins and show it to others, and create a very bad stock exchange and become very poor...
Instead, we would want to show others any good deed we can, so that if they do good just by following us, we would get the reward even if we didn't do it ourselves! 
Simply by showing a good deed and causing other people to do good as well, it would make us very rich indeed! Not rich here, but in akhirah insyaAllah...

But of course, we must remember that we do good only for Allah and no one else...
We try to be a good example not because we want people's approval, but because we want Allah's blessing in our lives.

Allah is our Creator, he knows us more than we do.
He knows that we are always forgetful and sometimes disobedient in obeying Him.
But He asks us to hide it, don't show it to others, because the nature of humans, we tend to follow things that happen around us. If we don't hold tight to our two sources, the Quran and Sunnah, we can easily stray, we can easily follow whatever we see, no matter it is wrong or right, since our minds isn't limitless. It has its shortcomings..

That's why we are asked to hide our aib from other people...
We don't only have a responsibility to hide other people's aib,
but we have a duty to honor ourselves, and protect our aib and not show it to others...
because realise it or not, showing a bad example in Islam to other people is as if we are no longer ashamed of our wrongs. What if others follow us? Nauzubillah...

I'm sure we don't want to 'accumulate' a stock of sins just because we were careless to show to other people a sign of our disobedience to He who created us... We're not the best servant who does too many amal... therefore we don't want the little amal that we do to be cancelled out by that worthless stock that we 'bought'...

However, we do realise that we can try our best, but sometimes our faults can be seen clearly by other people. Only in Allah lies perfection. May our flaws become a reminder to us, that we are weak, we are forgetful, we are full of weaknesses. We embrace our flaws, but we don't cherish it and enjoy it. Instead, we strive to become better each and everyday... So that we can truly fulfill our purpose of life which is as a servant of Allah and as a khalifah on the land of Earth.

Sometimes, we just need to give ourselves a chance.
A chance to live.
A chance to return to who we truly are.
A chance to return to fitrah...
We continue to move on because we have that hope...
The hope that He promised us.

Even though we always forget him,
Even though He isn't the one we put first on the list,
that hope is always there whenever we seek it.

Here is the hope:

 قَالَ اللهُ تَعَالَى: يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ مَا دَعَوْتَنِي وَرَجَوْتَنِي، غَفَرْتُ لَكَ عَلَى مَا كَانَ مِنْكَ وَلاَ أُبَالِي، يَا ابْنَ آدَمَ، لَوْ بَلَغَتْ ذُنُوبُكَ عَنَانَ السَّمَاءِ ثُمَّ اسْتَغْفَرْتَنِي، غَفَرْتُ لَكَ، يَا ابْنَ آدَمَ، إِنَّكَ لَوْ أَتَيْتَنِي بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطَايَا، ثُمَّ لَقِيْتَنِي لاَ تُشْرِكُ بِي شَيْئاً، لأَتَيْتُكَ بِقُرَابِهَا مَغْفِرَةً

 رَوَاهُ التَّرْمِذِيُّ وَقَالَ: حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ



From Anas, radiyallahu 'anhu, who said: I heard the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, say: 

"Allah the Almighty has said: 

'O son of Adam, 
so long as you call upon Me, and hope in Me, 
I shall forgive you for what you have done, and I shall not mind. 

O son of Adam, were your sins to reach the clouds in the sky and were you then to ask forgiveness of Me, 
I shall forgive you. 

O son of Adam, were you to come to Me with an earthful of sins and were you then to face Me, 
without having associated anything with Me, 

I shall grant you an earthful of pardon.'" 


[Recorded by Al-Tirmidhi, who said that it is a good and sound hadith]


He asks us to come to him...
Come, and ask His forgiveness, for He would never hesitate to give it...
As long as we don't enjoin Him with others.
But sometimes, we forget ourselves.
We forget who we are,
And we forget to ask.
Are we too proud to ask?
Are we too proud?
Are we too arrogant?
Are we too forgetful?


Forgive us ya Allah.....
Give us Your protection from all our wrongdoings and imperfections
Give us strength to be steadfast in this path
Let our flaws be a reminder to us
That we are only Your servants and nothing more
Grant us your bless and love,
For only You are the Most Gracious, Most Merciful, Most Forgiving....


May there always be a way back, whenever we do err, whenever we do wrong, whenever we stray from the path of rightness.
Amin.


~ummufurqan~

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

pergantungan pada manusia

Kadang-kadang rasa sedih. Rasa sedih bila semua usaha terasa macam tak dihargai.
Rasa macam tertanya-tanya kenapa dia baik dengan orang lain tapi biasa-biasa je dengan aku.
Aneh bukan?
Kenapa terasa penting apa fikiran makhluk. Pastu macam tak puas hati pulak dengan orang lain. Astaghfirullah-___-
Tapi bila fikir balik, mungkin[memang pun] semua tu berasal dari kesilapan diriku sendiri.
Kurang memahami, kurang ibadah, kurang ilmu.
Bila orang tak tersentuh dengan apa yang kita sampaikan, kita tak boleh salahkan orang yang mendengar.
Pasti ada kekurangan mana-mana pada diri kita yang menyebabkan ada hijab diantara kita dan orang lain...
Hidayah bukan di tangan kita.


Kenapa harus rasa sedih bila rasa macam tak dihargai?
Tiada pergantungan melainkan kepada Allah.

Usah sedih bila manusia meninggalkan kita. 
Cukuplah Allah sebagai wakilku.
Mungkin itu petanda kurangnya keikhlasanku.
Nak nampak baik je, tapi tiada ruh pada apa yang dilakukan.
Astaghfirullah..
Perbaiki diri.






***harap xde siapa baca post ni.huuu
***feels so small as small as this font

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Reminder for the soul

“Aku hairan dengan orang yang mengetahui kematian, tapi mengapa ia masih tertawa;

Aku hairan dengan orang yang tahu bahawa dunia adalah sementara, tapi mengapa ia sangat mencintainya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui semua urusan telah ditakdirkan, tapi mengapa ia takut kehilangan;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui bahwa hisab adalah suatu kepastian, tapi mengapa ia tetap mengum
pulkan harta dan menghitung-hitungnya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui panasnya api neraka, tapi mengapa ia tetap berbuat dosa;

Aku hairan dengan orang yang mengaku mengenal Allah, tapi mengapa ia meminta tolong kepada selain-Nya;

Aku hairan kepada orang yang mengaku mengetahui kenikmatan syurga, tapi mengapa ia merasa hidup tenang di dunia;

Dan aku hairan kepada orang yang mengetahui syaitan adalah musuhnya, tapi mengapa ia mentaatinya.”

Uthman bin Affan Radhiyallahu anhu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa umpama pedang