Cerpen

Pada suatu hari sewaktu berlangsung sebuah program di kampus Universiti Jabar...
Seorang lelaki terserempak dengan seorang perempuan di kaki tangga. Seorang hendak naik dan seorang hendak turun. Mereka saling mengenali, namun bukanlah sebagai kenalan rapat... Si lelaki pun menegur si perempuan.

Lelaki: “Apa khabar?”

Perempuan: “Em, sihat..” Terpaksa berhenti apabila ditegur.

Lelaki: “Macam mana study? Ok?” Si lelaki berbasa-basi.

Perempuan: “Oh, bolehlah..” Agak kaku. Kurang selesa barangkali.

Lelaki: Tidak meneruskan kata-kata, sekadar tersenyum. Dalam hati terlintas; ‘sombongnya perempuan ni. Kereklah’


Perempuan itu cuma mahu menjaga dirinya, tidak suka bergaul dengan bukan muhrim tanpa keperluan, namun dikatakan sombong.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Di rumah perempuan itu...
“Ain, tadi ada seorang budak lelaki ni tegur aku. Dia mintak aku sampaikan kat kau, janganlah sombong sangat. Nak tanya khabar pun rasa bersalah,” Syuhada, teman serumahnya menegur.

“Janganlah garang sangat Ain.. Nanti dah jadi doktor kan ada juga ‘patient’ lelaki,” Syuhada menambah.

‘Tak puas hati rupanya mamat tadi,’ fikir Ain. “Betul la tu Syu, tapi, untuk bersedia menjadi doktor yang baik kepada pesakit lelaki itu NANTI, perlukah aku bergaul bebas dengan mana-mana ‘sahabat’ lelaki sekarang? Aku cuma mahu mengelak fitnah.”

“Laa.. Kan nabi dulu pun bukan tak pernah bercakap dengan perempuan. Kan nabi pernah tegur dan bercakap dengan sahabat Khadijah setelah isterinya itu meninggal, sehinggakan Aisyah menjadi cemburu apabila nama Khadijah juga yang disebut?” sahabatnya itu masih mempersoalkan tindakannya.

“Terpulanglah.. Benar kisah itu, cumanya adakah perempuan itu masih gadis atau sudah berusia? Pasti kau pernah dengar kisah Shafiyah dan Rasulullah, yang pada masa itu Rasulullah berbual dengan isterinya Shafiyah yang berniqab dan terlihat oleh beberapa orang sahabat. Sahabat itu merasa sangsi dan terus pergi. Kemudian Rasulullah saw memanggil mereka dan memperkenalkan perempuan berniqab itu sebagai isterinya. Barulah para sahabat lega,”

“Jadi? Apa yang kau cuba sampaikan?” Syuhada masih belum memahami sepenuhnya.

“Jika berbual antara lelaki dan perempuan itu adalah perkara yang biasa, pasti sahabat takkan berasa aneh melihat Rasulullah dan Shafiyah. Tapi sahabat itu sudah berfikir buruk sehingga terlihat pada wajahnya, dan Rasulullah pun terpaksa memanggilnya untuk menerangkan perkara sebenar. Maknanya dah jelaslah yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan zaman itu bukanlah suatu perkara biasa...” balas Ain panjang lebar.

“Tapi kita sekarang bukan pada zaman nabi... Kau pun bukannya isteri Rasulullah. Janganlah syadid sangat... Orang tegur, apa salahnya maniskan muka sikit. Kan memaniskan muka saat berjumpa saudara muslim itu suatu kebaikan, dan nabi pun kata jangan meremehkan suatu kebaikan itu, walaupun untuk bermuka manis saat bertemu saudaranya... Bukan dia ada niat jahat pun. Tanya khabar je,” Syuhada masih kelihatan tak berpuas hati.

“Syu... Aku pernah mendengar hadis tu dan aku faham maksudnya. Bukankah aku tidak pernah memasamkan muka saat berjumpa sahabat-sahabat muslimahku, ibu bapaku, keluargaku? Cumanya bagi aku kita perlu faham tentang hadis itu secara keseluruhan... Hadis itu umum, tapi kan ada banyak lagi ayat Al-Quran dan hadis yang bercakap tentang muamalat antara lelaki dan perempuan? Dan ayat-ayat itu lebih khusus berbanding hadis tadi,” Ain cuba menerangkan kepada sahabatnya yang dikasihinya tentang prinsip yang dipegang.

“Mungkin bagi lelaki itu, dia tiada niat yang buruk. Tapi aku? Aku tidak kuat, sekali aku buka ruang, mungkin selepas ni aku takkan malu apabila berhadapan dengan dia lagi. Mungkin itu benda kecil baginya, tapi padaku, perkara yang kecil boleh membawa kepada perkara yang besar... Bagi aku, aku sudah menjawab soalannya seadanya. Dia tanya sihat atau tidak, aku sudah menjawab. Dia tanya belajar macammana, aku balas seadanya. Bukan aku buat tak tahu. Cukuplah setakat itu... Kau pasti faham, kan?”

Kelihatan Syuhada sudah mula menerima kata-katanya. Wajahnya sudah kendur berbanding tadi. Ain pun menyambung kata-katanya saat melihat sahabat yang dikasihinya itu sudah mula berlembut dengannya.

“Kita perempuan, Syu. Hati kita lemah. Kalau kita ikut semua benda orang nak kita buat, kita jadi lalang. Bukankah hidup kita harus berprinsip? Aku bukan mahu perasan sebagai isteri Rasulullah, jauh sekali. Ibadahku kurang, akhlakku masih belum sempurna. Tapi sekurang-kurangnya kita ada usaha. Kalau tak besar, kecil pun pasti Allah nampak. Allah tak pernah lupa. Maha Suci Allah.”

“Apa maksud kau usaha ya?” Syuhada masih keliru.

“Hm, usaha kita... Untuk mengikut ajaran Islam yang sebenar dalam al-Quran dan sunnah. Kalau dulu kita rasa tak kisah bertepuk tampar dengan lelaki, sekarang bila dan tahu, kita cubalah menjaga pergaulan kita. Kawal kata-kata dan perbuatan kita dengan bukan muhrim. Lagipun kawan dengan perempuan kan boleh.. Dan bila kawan dengan perempuan pun, jagalah juga akhlak kita. Disebabkan akhlak yang mulialah ramai yang tertarik dengan Islam. Biarlah orang nak kata apa pun, biar kita rasa asing, sebab nabi kata merekalah orang-orang yang beruntung!”

“Ok... Alhamdulillah aku dah mula faham. Tapi kan, macam kes tadi, si lelaki tu kata kau macam tak berakhlak, macam mana?”

“Hehe... Aku dah agak mesti kau nak tanya lagi. Ada satu prinsip yang kita kena pegang.”

“Aik? Quran Sunnah je tak cukup ke?”
“Ni pun termasuk dalam Quran Sunnah lah ni.”
“Apa dia... eh kau ni saje nak suspen kan.haha...”

“Ni prinsip dia: ‘Mengelakkan keburukan lebih utama daripada melakukan kebaikan.’”
“Oooooooooooo...”
“Faham tak kaedahnya?”
“Eh. Tak. Hehehhh...”

“Hihi, kau ni melopong je lebih ye... Senang aku bagi contoh la ek. Kalau kau terpaksa melintas depan lelaki, dah tak ada jalan lain, apa kau buat. Jalan jelah kan. Lepastu tiba-tiba ada yang bagi salam kat kau. Lepas bagi salam, dia kata ‘Tak jawab dosa...’ Rasa-rasa kau jawab tak?”

“Heh, tak kuasa aku nak jawab. Rasa nak baling kasut lagi ada!”

“Mak, garang jugak kau ni. Hehe. Itulah maksudnya. Walaupun menjawab salam itu adalah satu kebaikan, tapi sebab yang bagi salam tu lelaki dan kau perempuan, jadi kau tak wajib untuk jawab salam dia. Tak dosa pun, hehe... Lagipun kalau kau jawab, nanti mesti bersambung episod kedua, ketiga dan seterusnya. Kan kan? Makanya, untuk elak fitnah lebih besar, diam je... Biarkan sahaja si luncai dengan labunya!”

“Aah ek? Baik mak, dah faham. Jazakillah khayran atas segala ilmu yang dicurahkan olehmu ya habibati... Cewah!”

“Ceh... Tiba-tiba jadi minah Arab pulak ye... Semoga Allah memberi balasan yang baik kepadamu juga kekasih hatiku. Hahaha... Dah-dah. Jom masak. Kata nak masak special hari ni....”

“Kejap kejap nak tanya last...”

“Hehe, silakan!”

“Contoh kau bagi tadi dengan orang yang tak rapat.. Kalau classmate ke, kawan satu persatuan ke, macammana? Kalau dia buat lawak takkan nak masam. Lagipun kalau kelakar mesti nak tergelak jugak, kan kan?”

Syuhada tersenyum.

“Itulah... Lagi-lagi kita dah akhir zaman ni, fitnah berleluasa. Tau kan maksud fitnah?”

“Tau. Macam orang tuduh kita dengan perkara tak benar. Fitnahlah tu.”

“Kalau ikut BM betul.. Tapi ada banyak maksud lain untuk fitnah ni. Antaranya ujian.

“Hmmm.`Tidaklah suatu fitnah sepeninggalku yang lebih berbahaya bagi kaum lelaki daripada (fitnah) para wanita.’ Makna dalam hadith ni ujian lah ya?”

“Hait! Bukan tuduhan. Hehe.”

“Okay2... tapi kau tak jawab lagi soalan aku...”

“Macam mana aku nak jawab ya, ilmu aku pun tak ada. Dan kadang-kadang aku pun tersasar. Hmmmm... Kita cuba jagalah kot. Terlebih, terkurang, itulah manusia. Mungkin kita kena banyak kaji sirah sahabiah, sekurang-kurang termotivasi untuk jadi lebih baik. Kan? Hehe..”

“Baiklah! Dahlah, jom masak! Tak sabar nak makan apa kau masak,”

“Hehehhe,”
Perbualan mereka pada hari itu bersambung di dapur..
Moga ukhwah antara mereka juga bersambung hingga ke syurga...

So sweet....


*agak berbeza gaya menulis di awal dan hujung cerpen. Dah kurang ‘kata sifulan’ sebab dah penat hehe insyaAllah nanti akan diedit kemudian. Feel free to comment!

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Anekdot: Catatan Kehidupan

 Assalamualaikum.
Rasa macam dah ketinggalan zaman sebab orang lain dah lama promote:p
Takpelah, better late than never aite?
Okay2, berbalik kepada tajuk.....
Jeng jeng jeng


Buku Anekdot: Catatan Kehidupan.
Sebenarnya buku ni simple je, gabungan artikel2 yang memang dah ditulis kat blog sebelum ni. Tapi mungkin ada yang diolah dan diedit sikit-sikit je.
Bukan mudah untuk memendekkan artikel yang panjang menjadi pendek. Itulah cabarannya. Apapun harap-harap semua pembaca berpuas hati dan maafkanlah mana-mana kekurangan yang ada. Semoga buku ini menjadi inspirasi untuk kita sama-sama berusaha menjadi muslim dan mukmin sebagaimana dicatatkan dalam Al-quran dan as-sunnah. Amin:)
Buku ini cuma berharga Rp20k sahaja, kalau dalam ringgit dalam RM7-8 je.
Tebal pun tak tebal sangat. Kesimpulannya penulisannya agak santai dan sesuai untuk dibaca oleh sesiapa yang bergelar remaja. Yang bukan remaja pun boleh je kot nak baca tapi mungkin kuranglah input yang boleh didapati sebab kami masih mahasiswa lagi....hehe. Harap ianya bermanfaat buat yang membaca.

Ok2, tu je nak tulis. Siapa nak beli bolehlah contact wakil-wakil yang ada.

FK10 : Mustaqim                                                    Twp10 :Syahirah
FK09 : Mahirah                                                      Twp09:Fatin Ayuni
FK08 : Syafiqah                                                     Twp08:Firdaus
FK07 : Nadia Izzati                                               Pharmacy: Rawiyani
KOAss n ITB : Zulhazwan                                   FKG : Faiz 08

p/s: Yang luar daripada Bandung @ yang di Malaysia, jika nak beli insyaAllah boleh diuruskan nanti. Kalau boleh carilah kawan-kawan yang nak beli=)
p/s/s: Mungkinkah ada penerbit yang mahu menerbitkan buku ini? Laskar Pelangi harus berani bermimpi~

*edited*
Oh baru perasan ada juga video promosi dia. Meh tengok ye kawan-kawan.












Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Penghilang duka, Penenteram hati, Cahaya di dadaku



اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ. 

 “Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Qur’an sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.” 
(HR. Ahmad, menurut pendapat Al-Albani, hadith tersebut adalah sahih.)


Andaikan, diriku bisa seperti yang lain,
Yang Kau sayang, yang Kau rindukan, yang Kau cintai...
Aku lemah tanpaMu aku lelah,
Aku sungguh tak berdaya...
Tolongku, tolongku, ya Allah...

Setiap airmataku mengalir,
Allah aku lemah dan tak bererti...
Setiap derai tangis membasahi,
Allah jangan tinggalkan aku lagi..,
Aku sayang Allah
Aku rindu Allah
Aku cinta Allah

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Melangkah ke hadapan

“Akak, tak penat ke?”
Saya yang sedang duduk terasa pelik. Dah duduk pun penat?
“Penat kenapa?” saya bertanya. Namun dalam hati seperti boleh menduga persoalan yang cuba ditanyakan.
“Tak penat ke nak aktif? Nanti studies macam mana.”
“Dah biasa kot.” Ringkas jawapan dariku.
...................

Teman-teman, kehidupan kita di dunia ini adalah ujian. Baik, buruk, suka, duka, kaya, miskin, itu semua ujian. Dan bukankah ujian itu menguji keimanan?
Ujian bagi setiap orang itu berbeza, ada yang diuji dengan kegoyahan hati, ada yang diuji dengan kekurangan fizikal, ada yang diuji dengan rasa cinta, ada yang diuji dengan banyak kenikmatan dunia. Namun tak mungkin kita diuji melainkan kita mampu untuk menghadapinya, mengatasinya.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.” (QS. 2:286)

Samada kita lulus atau tidak ujian itu, bukan terletak di tangan kita. Semuanya kerja Tuhan yang Maha Esa. Lantas apa yang kita boleh lakukan? Berusahalah. Jangan berputus asa di tengah jalan, saat kita cuma selangkah daripada kejayaan. Apa mungkin semua benda kita akan dapat dengan senang? Jikalaupun begitu, pasti bosan hidup ini jika semua benda boleh dapat. Jangan putus asa! Ia bukan sifat kita sebagai seorang mukmin,,,
“Those who quit in the middle of the road usually don’t realise that if they go on a little farther, they would have reached the destination.”
Sedih ada, kecewa juga ada setiap kali mendapat berita ada yang ingin mengundurkan diri. Namun apa hakku untuk memaksa? Hidup itu hidup kalian, dan kalian lebih tahu.

Namun itu tidak bermakna saya bersetuju.....
Penat? Pasti. Siang pergi kelas, malam kena pergi sana, pergi sini. Balik rumah kerja tak siap lagi. Esok kelas pagi sampai petang. Lepas tu ada meeting lagi. Esok meeting lagi.
AAARrRRRRghhhh malas!! Berhenti!!
Tak nak buat pape dah nak study je!!!

Tidakkah itu kelihatan seperti satu langkah ke belakang?
“Bersama setiap kepayahan, ada kesenangan”
“Pasti, bersama setiap kepayahan ada kesenangan”
Jalan ini sukar. Banyak perkara, keinginan dan hasrat harus dikorbankan.
Tapi tidakkah janji syurga di akhir semua ini menaikkan semangat kita?
Kita bukan tidak mampu melakukannya. Pasti mampu.
Melainkan tiada kaki, tiada tangan, tiada mata, mungkin lain ceritanya.
Tapi jika mereka juga mampu, apa alasan kita?

“Akak tak faham masalah saya... Akak cakap senanglah..”
Bukankah setiap manusia diuji dengan bermacam-macam perkara?
Tiada perbezaan melainkan cara kita menanganinya...

Mahu cara mudah, carilah jalan keluar.
Hidup pun senang, tak perlu banyak berfikir, buat je apa kita nak.

Cara sukar pula? Itu yang dipilih oleh Rasulullah saw. Menerima cabaran yang sangat hebat, menghadapi tentangan daripada ahli keluarganya sendiri yang sebelum itu sangat menyayanginya;
Dihina, dituduh sebagai penipu, ahli sihir, diletakkan najis unta ke atasnya saat sedang bersujud, kematian dua orang yang sangat dicintainya, salah seorangnya dalam kekufuran.
Mudahkah segala ujian itu?
Dan yang penting, bukankah rasulullah saw juga seorang manusia? Yang punya rasa sedih, bahagia seperti kita juga.

Jadi di mana bezanya?
Bezanya, dia manusia yang paling bertaqwa.
Saat dia dihina, dia mencari Tuhan.
Saat dia berasa sedih, dia mengadu pada Tuhan
Saat dia gembira, dia mengucapkan Alhamdulillah.
Saat dia bersendirian di keheningan malam, dia berdiri dan solat sehingga bengkak kakinya.

Saat kita terasa lemah, cuba kita renung kehidupan baginda. Ujian yang menimpanya adalah ujian terbesar yang dihadapi manusia. Adakah dia memilih untuk berputus asa?
Fikir-fikirkanlah sedalam-dalamnya.

Akhirnya, tiada siapa boleh berbuat apa-apa sekiranya kita tidak mahu mendengar kecuali apa yang kita hendak sahaja. ‘Selective hearing’ mungkin.
Kita meminta nasihat, tetapi kemudian menolaknya.
Alangkah ruginya...
Bukan senang untuk mendapat sahabat yang mahu menegur kita tatkala kita silap.
The truth may hurt, but it can also be liberating.
Pilihlah dengan benar sahabatku!
Semuanya terpulang pada cara fikir kita.

Fikir mudah, jadilah mudah. InsyaAllah Allah akan melapangkan jalan. Jalan ini jalan yang dipilih oleh Allah untuk kita, pasti Dia akan memudahkan kerja kita. Yakin, berusaha dan berserah padanya.

Saat lemah, adulah pada Yang Maha Mendengar. Dialah yang Maha Mengasihani, Maha Lembut... Tiada cinta sehebat cintaNya. Tiada redha semurni keredhaanNya... Jadikanlah cuma Dia tempat kita bergantung, Dia takkan mengecewakanmu...


“Demi Allah, Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya dari pada seseorang di antara kamu yang menemukan kembali miliknya yang hilang di tengah padang. Barangsiapa mendekatkan diri kepada-Ku sejengkal, maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Barangsiapa mendekatiku sehasta, maka aku mendekatinya selangkah. Barangsiapa mendekati-Ku dengan berjalan maka Aku mendekatinya dengan berlari.”
HR. Muslim
Terus kuat! Allah bersamamu.
Doa yang diajar oleh Nabi saw kepada Abu Bakar ra, sahabat yang paling dicintainya... Salah seorang penghuni syurga:
“Ya Allah ampunilah dosa-dosaku, ketidak-tahuanku, semua perbuatan burukku dan kesalahan lain yang lebih Engkau ketahui. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang telah lalu dan yang akan datang, dosa-dosa yang sengaja aku perbuat atau tidak disengaja. Engkau Yang Pertama dan Engkau Yang Terakhir, dan Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
HR. Bukhari & Muslim

Teruskan melangkah ke hadapan!

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~




Walaupun dengan merangkak...

Assalamualaikum.

Harap semua sihat. Badan sihat, Rohani sihat. Apa khabar iman hari ini? Masih tersisakah?

Orang kata, manusia tak boleh dipaksa-paksa. Masing-masing ada akal, boleh berfikir, dah dewasa. Terpulang nak menerima kata-kata seseorang atau tidak. Ikut suka lah...

Bagaimana pula jika kita seorang muslim?
Adakah kita dipaksa untuk menerima Islam?
Adakah kita memahami apa erti Islam?

Menjadi muslim bermakna kita telah rela untuk menyerah diri.

Menyerah diri kepada siapa?

Bukan kepada manusia, bukan kepada tumbuhan, tetapi kepada Pemilik segala makhluk di langit dan bumi.

Sejauh mana syahadah yang dilafazkan membekas dalam diri kita?

Sejauh mana kita telah mengorbankan segala keinginan dan kehendak hati kita semata-mata untuk melakukan apa yang Allah mahu?

Kita, manusia, sangat bijak.

Kenapa? Kerana kita adalah makhluk yang sangat pandai memberikan 'excuse' kepada diri kita. Kita banyak melakukan dan mengatakan sesuatu untuk menyedapkan hati kita...

Aidiladha baru sahaja berlalu. Juga dikenali sebagai hari raya korban.
Lalu kita pun berkata, 'oh hari ini aku berkorban dengan berada di universiti, tidak pulang beraya demi pelajaran, demi sebuah pengorbanan...'

Soalnya, adakah kita telah membuat pilihan itu, atau kita tiada pilihan lain melainkan itu?

Jangan salah faham maksud saya... benar itu juga suatu bentuk pengorbanan. Namun pengorbanan itu kita mampu melakukannya. Jadi kita pun berbahagialah dengannya, dan mengatakan aku sudah mengorbankan sesuatu!

Bagaimana pula dengan banyak lagi perkara yang belum kita korbankan?

Kita masih belum menghayati erti pengorbanan, seandainya kita cuma memikirkan perkara yang kita SENANG dan MAMPU korbankan.

Bagaimana pula dengan nafsu keinginan kita yang tak pernah puas?
Bagaimana pula dengan suruhanNya yang kita masih berdolak-dalih untuk lakukan?
Bagaimana pula dengan dosa yang kita masih kita bangga untuk paparkan, walaupun Allah telah menutup aib kita pada asalnya, dan kita yang membukanya untuk paparan umum?

Pengorbanan?

Langkah pertama untuk melakukan pengorbanan adalah dengan mengakui kebenaran terutama terhadap diri kita sendiri...
Andai kita sendiri masih 'bermimpi' dan merasakan diri sendiri sudah sempurna, apa lagi yang tinggal untuk dikorbankan?
Jika kia sibuk melihat kepada orang lain, dan kita lupa untuk melihat ke dalam diri kita, di mana dan ke manakah kita?

Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
Surah An-Nisa, 4:135


'Bukti Cinta Sang Hamba' tema qurban kali ini.
Tema yang diilhamkan daripada pengorbanan seorang Ibrahim dan seorang Ismail
semata-mata kerana CINTA.

Tanpa cinta, tiada pengorbanan.

Miliklah siapakah cinta itu?
Tanyalah hatimu.
Kamu lebih mengetahuinya.

Wujudkah cinta itu pada yang berhak menerimanya?
Sudahkah rasa cinta itu diberi pada Pemilik segala Cinta?

Apa juga yang kita lakukan dalam hidup ini, jika kita berhenti untuk melihat, pasti akan ada kekosongan yang meminta terisi... Dan kekosongan itu bukan boleh diisi oleh sebarang orang atau benda... Kekosongan itu hanya boleh diisi oleh pemiliknya. Setujukah kita bahawa jasad ini bukan milik kita? 

Semoga kekosongan itu terisi.
Semoga 'qalbu' kita semakin pulih.
Pulih untuk menjalankan tugas asalnya, sebagai 'penapis' bagi segala apa yang kita terima, dengar lihat.
Agar ia dapat membezakan yang mana benar dan mana salah...

Berusahalah untuk memulihkan segumpal daging itu.

Walaupun dengan merangkak...

Kerana kita telah berjanji semasa di alam ruh untuk menjadi hamba yang taat kepadaNya, untuk menyerahkan hidup di dunia demi mencapai kebahagiaan di akhirat...
Tiada paksaan terhadap kita untuk melafazkan janji itu. Lantas mengapa kita terlalu sukar untuk mengotakan janji itu? Allah...


Berusahalah untuk menjadikan ikrar itu satu kenyataan.

Meskipun dirimu merangkak.
Itu ikrar hidupmu. Yang lain hanyalah tipu daya yang membutakan.
Kembalilah pada janji itu...
Janji yang telah terpatri, dan akan disoal olehNya nanti...

"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil bertanya dengan firmanNya): "Bukankah aku Tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari Kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
Surah Al-A'raf. 7:172

Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami...

Farhana.
10.41 pm, Jatinangor.
Jawa Barat, Indonesia




Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Luahan.

Assalamualaikum. Lamanya tak update blog-__-"

Entry hari ini adalah luahan perasaan semata-mata=)

Saya nak cakap tentang solat. Saya pernah mendengar orang berkata, "Solat ni yang penting tu khusyuk... Jari bengkok macam mana ke, tangan kat mana, itu tak penting sangat, yang penting khusyuk"

Mungkin pernyataan itu bagi 50% tepat. Ya, semasa solat kita memang dituntut untuk khusyuk. tapi adakah itu sahaja syaratnya? Jika kita solat Isyak 3 rakaat tetapi khusyuk, bolehlah?

Khusyuklah dalam solat. Tapi jangan lupa untuk mengikut petunjuk yang diberikan. Untungnya kita dalam Islam, ada nabi yang diturunkan untuk mengajar dan mendidik kita bagaimana untuk beribadah dan menjalani kehidupan di bumi.

Jika kita memandai-mandai dalam beribadah, maka sia-sialah turunnya nabi jika petunjuknya tidak diikuti.

Benar, ada khilaf dalam pendapat ulama dan jika benar khilaf, maka berlapang dadalah. Namun jangan dipukul rata semua perkara baru yang berbeza dengan apa yang kita belajar adalah khilaf. Carilah ilmu, dan amalkanlah kerana setiap tindakan kita akan dipertanggungjawabkan. Jangan terlalu bermudah-mudah dalam agama sehingga yang patut diberi kepentingan, diabaikan. Bukankah solat itu rukun Islam yang kedua?

Pernah seorang lelaki yang solat tanpa membaca al-fatihah diperintahkan mengulang solatnya kerana 'sesungguhnya mereka belum solat'. Juga seorang lelaki yang solatnya terlalu laju sehinggakan tiada tomakninah. Jadi tidak bolehlah kita nak kata khusyuk je dah cukup, sebab nabi pernah menyuruh mereka mengulang solat.

Kedua, tentang dakwah. Ada orang berpendapat tidak perlu kita berdakwah kepada non-muslim sebab yang muslim sekarang pun banyak lagi yang rosak. Karang jadi macam peribahasa 'kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan' haha macam tukah peribahasanya. Lebih kurang lah ye.

Ada jugak yang kata kedua-duanya penting.

Jadi mana satu yang betul? Saya pun tak tahulah mana satu yang betul, tapi saya pegang kepada pendapat no 2. Tidak adil bagi kita untuk mengatakan orang yang berdakwah kepada non-muslim dengan masuk ke dalam hutan sedang membuang masa. Boleh jadi orang yang diIslamkan nanti lebih soleh dan lebih baik daripada kita.
Jadi tak bolehlah nak kata itu tak penting semata-mata sebab kita tak buat. Kalau kita tak buat pun, jangan pulak perlekehkan mereka yang buat. :)

Oklah, tu jelah celoteh saya kali ni. Maaf tak ada pulak AQ atau hadith.
This is merely me babling. :)

Oh, please pray for my success since I have my Cardiovascular System Finals this Monday.

Barakallahu fik, have a nice day:)





Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Benarkah Hindun memamah hati Saidina Hamzah ra?

Salam. Saya pernah menceritakan kisah ini kepada seorang sahabat, namun baru sekarang dapat sertakan kisahnya. Selamat membaca! Semoga kita lebih berhati-hati dalam menerima setiapa perkataan yang kita dengar. :)


Dipetik dengan sedikit ubahsuai dari buku ‘IBNU ISHAK – Peranannya dalam penyebaran fahaman Syi’ah di kalangan ummah’ karangan Maulana Muhammad Asri Yusoff.

Sebuah kisah yang boleh dikatakan tiada sebuah buku sirah pun yang ditulis kemudian tidak menyebutkannya ialah kisah Hindun memamah, mengunyah atau memakan hati Sayyidina Hamzah semasa atau selepas peperangan Uhud.

Kisah ini adalah ciptaan dan rekaan Ibnu Ishaq. Dialah orang yang mula-mula sekali di dalam dunia ini yang mengemukakan kisah tersebut. Kemudian At Thabari menyebarkannya tetapi melalui jalan riwayat Ibnu Ishaq. Ringkasnya Ibnu Ishaqlah merupakan satu-satunya paksi dalam meriwayatkan kisah ini.
Ibnu Ishaq berkata, “ mengikut cerita yang sampai kepada saya menerusi Saleh bin Kaisan, Hindun Binti Utbah dan perempuan-perempuan lain bersamanya melakukan ‘mutslah’ terhadap sahabat-sahabat Rasulullah saw yang terbunuh.

Mereka memotong telinga-telinga dan hidung-hidung (sahabat-sahabat yang terbunuh itu ) sehingga Hindun menyucuk telinga-telinga dan hidung-hidung orang-orang yang terbunuh itu untuk dijadikan sebagai gelang kaki dan kalung-kalung. Dia memberikan gelang kaki, kalung dan subangnya(anting-anting) kepada Wahsyi, hamba Jubair Bin Muth’im. Dia membelah perut Hamzah dan mengambil hatinya lalu dikunyahnya tetapi tidak dapat ditelannya kerana itu dia memuntahkannya keluar”. ( Lihat Sirah Ibnu Ishak m.s. 385, Sirah Ibn Hisyam jilid 3 m.s. 36).
 
Ibnu Jarir at-Thabari pula meriwayatkan dari Muhammad Bin Humaid, dia mengambil cerita ini dari Salamah Al Abrasy. Salamah pula mengambil dari Ibnu Ishaq. Ibnu Ishaq mengatakan, “Saleh Bin Kaisan menceritakan kepadanya”. (Lihat Tarikh al-Umam Wa al-Muluk-at-Thabari jilid 2 m.s. 204).
Salah seorang yang tersebut dalam isnad ini ialah Muhammad Bin Humaid ar Razi. Beliau ialah penduduk Ray. Dia selalu menukilkan riwayat dari Ya’kub al-Qummi ( seorang penulis kitab-kitab Syiah dan selainnya ).

Ya’kub bin Syaibah berkata, “Dia selalu mengemukakan riwayat-riwayat yang sangat mungkar”. Imam Bukhari berkata, “Kedudukannya dipertikaikan.”. Abu Zura’ah ar-Razi seorang alim senegeri dengannya berkata, “ Dia seorang pendusta besar.” Fadlak ar-Razi juga seorang alim senegeri dengannya berkata, “Saya mempunyai 50,000 riwayat Muhammad bin Hummaid ar-Razi tetapi satupun darinya tidak saya kemukakan kepada orang ramai.”

Pernah Ibnu Kharasy mengemukakan riwayat Muhammad bin Humaid lantas dia berkata, “Demi Allah! Dia berbohong.” Ulama’ hadis yang lain berkata bahawa dia selalu mengambil hadis-hadis orang-orang tertentu kemudian menisbahkannya kepada orang lain. Imam Nasa’i berkata, “Dia seorang yang lemah.” Saleh Jazarah berkata, “Tidak pernah saya lihat dalam hidup saya seorang yang lebih mahir berbohong dari dua orang iaitu pertama, Muhammad bin Humaid (ahli sejarah) dan kedua, Sulaiman as-Syazkumi.”
Imam Fadhlak ar-Razi pernah menceritakan bahawa, “Saya pernah pergi kepada Muhammad bin Humaid. Ketika itu dia sedang mereka sanad-sanad cerita-cerita palsu.” Imam Zahabi berkata, “Muridnya Muarrikh (sejarawan) at-Thabari telah menulis dengan penuh yakin bahawa Muhammad bin Humaid tidak ingat al-Quran.”. Di akhir hayatnya hanya dua orang yang menerima riwayat-riwayat darinya iaitu:
1)   Abul Qasim Baghawi
2)   Muhammad bin Jarir at-Thabari

Ibnu Humaid meninggal dunia pada tahun 248 H – (Lihat Mizanu al-I’tidal jilid 3 halaman 530, Tahzibu al-Kamal jilid 6 m.s. 286-287).

Seorang lagi yang ada dalam isnad Ibnu Ishak ini ialah Salamah al-Abrasy yang nama penuhnya Salamah bin Fadhl. Dia terkenal dengan gelaran al-Abrasy. Pernah menjadi qadhi di Ray kerana itulah dia dinisbahkan dengan ar-Razi. Kuniahnya ialah Abu Abdillah. Dia terkenal sebagai sejarawan di zamannya selain dianggap sebagai salah seorang perawi penting Maghazi Ibnu Ishaq. Pandangan ulama’ hadis dan rijal terhadapnya dapat dilihat melalui nukilan Imam Zahabi. Beliau menulis, “………Ishaq bin Rahawaih berkata, “Dia seorang dhaif”. Bukhari berkata, “Sesetengah hadisnya mungkar”. Imam Nasa’i berkata, “ Dia seorang dhaif”. Ali Ibnu Madini menceritakan, “Setelah kami pulang dari Ray, riwayat-riwayat yang pernah kami dengar dari Salamah kami buangkan dengan anggapan ia adalahn karut dan dusta”.

Yahya bin Ma’in berkata, “Salamah al-Abrasy ar-Razi adalah seorang Syiah.” Abu Hatim ar-Razi berkata, “Dia tidak boleh dijadikan hujjah.” Abu Zur’ah ar-Razi berkata, “Penduduk Ray sama sekali tidak suka kepadanya, lantaran fahamannya yang salah. Sebagai seorang qadhi, beliau selalu berlaku zalim terhadap orang ramai meskipun dia bersembahyang dengan khusyuk’. Sebelum menjadi qadhi belaiu mengajar kanak-kanak dan beliau meningggal dunia pada tahun 191 H – ( Mizanu al-I’tidal jilid 2 m.s. 12, Tahzibubu al-Kamal jilid 3 m.s. 252-253)

Ibnu Ishaq mendakwa riwayat ini diambilnya dari Saleh Bin Kaisan. Siapakah Saleh Bin Kaisan itu? Beliau ialah seorang tabi’i kecil dan tsiqah (perawi yang boleh dipercayai) tetapi beliau adalah kelahiran selepas 70H dan meninggal dunia pada tahun 140H. Dia lebih tua sedikit dari Muhammad Bin Ishaq sedangkan peristiwa peperangan Uhud telah berlaku 70 tahun sebelum kelahirannya. Siapakah pula yang menceritakannya kepada Saleh? Tentu sekali beliau bukan merupakan penyaksi peristiwa itu dengan mata kepala sendiri. Sudah tentu sekurang-kurangnya seorang yang ‘ghaib’ dalam isnad ini menjadikannya riwayat munqati’. Sepertimana dimaklumi riwayat munqati’ tidak boleh diterima (sebagai hujah).

Sebenarnya Saleh Bin Kaisan tidak pun meriwayatkan kisah ini. Ibnu Ishaq sahaja yang mengaitkannya dengan Saleh. Selain dari Ibnu Ishaq tidak ada sesiapapun mengambil cerita ini baik dari Saleh Bin Kaisan atau orang lain sepanjang pengetahuan sejarah. Di antara sekian ramai anak murid Ibnu Ishaq pula, tidak ada yang meriwayatkan cerita ini darinya selain Salamah al-Abrasy. Kemudian tidak ada seorang pun yang meriwayatkan dari Salamah al Abrasy selain Muhammad Bin Humaid ar Razi. Seterusnya tidak ada seorang pun yang meriwayatkan dari Muhammad bin Humaid ar Razi selain dari Ibnu Jarir at Thabari.
Thabari meninggal dunia pada tahun 310H. Ini bermakna dari tahun 70H hingga tahun 310H, disetiap peringkat hanya ada seorang sahaja yang meriwayatkan kisah ini, seolah-olah ia suatu perkara yang sulit dan perlu dirahsiakan hanya boleh diterima dari setiap generasi, seorang sahaja!

Sekiranya peristiwa ini benar-benar berlaku dan ia mempunyai saksi yang melihatnya dengan mata kepala, tentu sekali ia tersebar lebih awal dari itu dan sepatutnya perawi-perawi cerita ini semakin ramai dari satu generasi ke generasi selepas itu. Terbuktilah bahawa kisah inni tidak popular kecuali setelah masyarakat Islam menerima apa sahaja riwayat yang dikemukakan oleh Ibnu Ishaq dan at Thabari dengan membuta tuli. Kisah ini sebetulnya tidak diketahui oleh sesiapapun sebelum tahun 70H.

PENILAIAN LOGIK
Dari segi Logiknya, bagaimana Ibnu Ishak hanya nampak Hindun sahaja melakukan perbuatan keji ini dan menuding jari kepadanya sedangkan ramai lagi perempuan-perempuan lain yang turut serta dalam peperangan Uhud selain Hindun seperti Ummu Hakim binti al Harits Bin Hisyam, Barzah (isteri kepada Safwan bin Umayyah), Barrah binti Mas’ud bin Amar bin Umair as Saqafiyyah (ibu kepada Abdullah Bin Safwan), Buraithah binti Munabbih bin al Hajjaj (isteri kepada Amar bin al’As dan ibu kepada Abdullah bin Amar bin al As). Sulafah binti Saad, Khunas binti Malik dan Amrah binti Al Qamah dan lain-lain lagi. Dalam kesibukan perang dan hingar bingar kedua-dua pasukan yang berperang itu, bagaimana kelihatan kepada Ibnu Ishaq Hindun sedang memakan hati Hamzah dan menjadikan telinga, hidung dan lain-lain anggota Hamzah sebagai gelang kakinya di samping menghadiahkan pula kalung dan subangnya kepada Wahsyi yang telah mensyahidkan Hamzah.

Untuk mengetahui semua tindakan Hindun dengan sah dan tepat, seolah-olahnya Ibnu Ishaq telah mengutus wartawan-wartawan dan juru-juru kamera yang tidak terbabit langsung dalam peperangan, tugas mereka hanyalah menyaksikan dan merakamkan apa yang berlaku dalam peperangan itu lalu melaporkannya kepada Ibnu Ishaq dan menyerahkan pula gambar-gambar sebagai bukti sokongan kepada apa-apa yang disampaikan oleh mereka itu. Untuk mendapat kepastian sedemikian rupa semestinya Ibnu Ishaq dibantu oleh orang-orang tadi. Ini kerana tidak pula orang-orang yang ikut serta secara langsung sama ada dari kalangan orang-orang Islam atau mereka yang ada di pihak orang-orang kafir tetapi kemudiannya memeluk Islam menceritakan sepertimana yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq.

Perempuan-perempuan yang dikatakan oleh Ibnu Ishaq telah bersama-sama dengan Hindun melakukan mutslah (memotong-motong anggota orang yang telah mati dengan maksud melepaskan geram dan dendam) juga tidak menceritakan seperti mana yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq itu. Maka bagaimana kita akan menerima riwayat yang melaporkan kisah tersebut menerusi Saleh Bin Kaisan yang lahir setelah lebih 70 tahun berlakunya peristiwa ini dan mengenepikan pula saksi-saksi mata kepala yang turut serta dalam peperangan ini sama ada dari kalangan orang-orang Islam atau dari kalangan orang-orang kafir.

Wahsyi yang diketahui dan diterima oleh semua sebagai pembunuh Sayyidina Hamzah kemudiannya telah memeluk agama Islam. Jubair bin Muth’im tuan kepada Wahsyi kemudiannya juga memeluk agama Islam. Hindun binti Utbah, isteri Abu Suffian, ibu kepada Sayyidina Muawiyah yang dikatakan oleh Ibnu Ishaq telah memakan hati Hamzah, kemudiannya juga telah memeluk agama Islam. Semua mereka ini tidak ada pun menceritakan apa yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq pada hal merekalah orang-orang yang terlibat secara langsung dalam peristiwa ini dan paling patut dirujuk dan diselidiki penjelasan mereka.

SIKAP IMAM BUKHARI
Imam Bukhari jauh berbeza dari Ibnu Ishaq kerana meriwayatkan kisah pembunuhan Sayyidina Hamzah, melalui pembunuhnya sendiri bukan melalui orang yang lahir 70 tahun selepas peristiwa itu berlaku. Menurut metod ilmu riwayat, riwayat yang dikemukakan oleh Imam Bukhari lebih wajar diterima kerana beliau mengambil dari orang yang terlibat secara langsung dalam peristiwa itu. Mari kita perhatikan riwayat Imam Bukhari dalam Sahihnya berhubung peristiwa itu.

RIWAYAT IMAM BUKHARI
Imam Bukhari menukilkan dari Ja’far bin Amar bin Umaiyyah ad Dhamri dia berkata, “Saya telah berangkat untuk satu perjalanan dengan Ubaidullah bin Adiy bin al Khiyar. Bila kami sampai di Hims, Ubaidullah bin Adi bertanya kepada saya, “Mahukah engkau berjumpa dengan Wahsyi? Boleh kita tanya kepadanya tentang pembunuhan Sayyidina Hamzah”. Saya berkata, “Tentu sekali”.

Pada hari-hari itu Wahsyi menetap di Hims. Kami bertanya seseorang, “Di mana rumah Wahsyi?”. Orang itu menceritakan, “Itu dia Wahsyi sedang duduk di bawah naungan (bayang) rumahnya. Bila kami ternampak dia dalam rupanya yang gemuk dan tidak berambut itu tak ubah seperti sebuah gereba. Kami berdiri sejenak setelah sampai di hadapannya lalu kami memberi salam kepadanya. Beliau menjawab salam kami. Perawi berkata, “Ketika itu Ubaidullah bin Adi bin al Khiyar menutup muka dan kepalanya dengan serban. Wahsyi tidak nampak apa-apa darinya melainkan dua mata dan kakinya sahaja.

Ubaidullah pun bertanya Wahsyi, “Kamu kenalkah siapa saya?”. Wahsyi mengangkat pandangannya ke arah Ubaiullah, kemudian dia berkata, “Demi Allah, Tidak! Ya, Cuma saya tahu bahawa Adi bin Al Khiyar telah berkahwin dengan seorang perempuan dipanggil Ummul Qital binti Abi al-‘Is. Dengannya Adi bin Al Khiyar telah mendapat seorang anak lelaki. Sayalah yang telah mencari seorang pengasuh untuk anaknya itu dan saya dengan ibunya membawakan anak itu untuk diserahkan kepada pengasuh tersebut. Sekarang saya sedang memerhatikan kaki awak. Saya rasa engkaulah anak itu”. Ubaidullah pun mengalihkan kain dari mukanya. Dia bertanya Wahsyi, “Bolehkah kamu ceritakan kepada kami tentang pembunuhan Hamzah?”. Wahsyi menjawab, “Ya, tentu boleh. Ceritanya begini : Hamzah telah membunuh Thu’aimah bin Adi bin Al Khiyar dalam peperangan Badar. Tuan saya Jubair Bin Mut’im berkata kepada saya, “Kalau engkau dapat membunuh Hamzah, engkau merdeka”.

Bila saya keluar untuk berperang pada tahun ‘Ainain’ (Ainain ialah salah satu bukit di Uhud, di hadapannya terletak Wadi Uhud), saya juga keluar bersama orang lain untuk berperang. Bila masing-masing pasukan telah membetulkan saf, maka Siba’ bin Abdul Uzza pun tampil kehadapan seraya berkata, “Adakah sesiapa yang akan berlawan?”. Wahsyi menceritakan, “Dari kalangan pihak lawan, Hamzah bin Abdul Muthalib tampil kehadapan seraya berkata, “Oh Siba’!Oh anak Ummu Anmar! Mudim anak-anak perempuan, adakah engkau memerangi Allah dan Rasulnya?”. Kemudian dengan pantas Hamzah menyerang lalu dia (Siba’) menjadi seperti kelmarin yang telah berlalu (terus mati). Wahsyi berkata, “Saya ketika itu bersembunyi di sebalik satu batu besar sambil mengintai-intai Hamzah. Bila dia lalu dekat saya, terus saya membaling lembing saya ke arahnya. Lembing itu mengenai bahagian pusatnya lalu menembusi belakangnya. Itulah pertemuan saya yang terakhir dengannya. Bila semua orang pulang dari medan perang, saya juga pulang bersama mereka dan terus menetap di Mekah (selepas merdeka) sehingga Islam tersebar di sana, kemudian saya pun keluar ke ta’if”.

Bila orang Ta’if menghantarkan utusan-utusan kepada Rasulullah s.a.w. maka ada orang berkata kepada saya, “Nabi tidak mengganggu utusan,” kerana itu saya pun menyertai golongan utusan itu untuk mengadap Nabi s.a.w. Bila Nabi saw melihat saya, Baginda pun bertanya, “Adakah engkau Wahsyi?”. Saya menjawab, “Ya”. Baginda saw bertanya lagi, “Engkaukah yang telah membunuh Hamzah?”. Saya menjawab, “Berita yang sampai kepada tuan itu adalah benar”. Nabi saw pun bersabda, “Bolehkah engkau sembunyikan mukamu dari pandanganku?”. Wahsyi berkata, “Aku pun pergi dari situ”.

Selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Musailamah al Kazzab memberontak. Saya berfikir dalam hati saya bahawa seharusnya saya keluar untuk menentang Musailamah. Boleh jadi saya akan dapat membunuhnya dengan itu terbalaslah (terbayarlah) pembunuhan Hamzah oleh saya. Setelah terfikir begitu saya pun keluar bersama orang ramai untuk berperang. Tiba-tiba (dalam peperangan) saya ternampak seorang sedang berdiri di celah tembok. Dia kelihatan seperti unta yang kehitaman warnanya. Rambutnya berselerak. Saya lepaskan lembing saya ke arahnya dan tepat mengenai dadanya sehingga menembusi belakangnya. Selepas itu tampil seorang Ansar Madinah lalu menetak kepalanya. Abdullah Bin al-FAdhl menceritakan bahawa Sulaiman bin Yasr menceritakan kepada saya bahawa beliau mendengar Ibnu Umar berkata, “Seorang perempuan yang ketika itu berdiri di atas bumbung rumah lantas berteriak mengatakan, “Demi Amirul Mukminin (Musailamah al Kazzab)! Dia telah dibunuh oleh budak Habsyi.( Lihat Sahih Bukhari jilid 2 m.s. 583)

Demikianlah kedudukan sebenar kisah ini mengikut cerita dari mulut pembunuh Sayyidina Hamzah sendiri. 
Dari riwayat ini dapat disimpulkan beberapa perkara seperti berikut ;
 
1. Wahsyi adalah hamba kepada Jubair bin Muth’im. Jubair bin Muth’imlah yang mendorongnya membunuh Hamzah dengan janji akan memerdekakannya jika dia berjaya membunuh Hamzah. Di dalam riwayat ini tidak ada isyarat pun tentang campurtangan Hindun dalam pembunuhan Hamzah. Bukan Hindun yang mendorong Wahsyi supaya membunuh Hamzah, bukan juga Hindun yang dapat memerdekakan Wahsyi kerana Wahsyi bukan hambanya, malah dalam riwayat Ibnu Ishaq sendiri pun Wahsyi adalah hamba Jubair bin Muth’im.
 
2. Di dalam riwayat ini juga tidak tersebut Hindun memberikan gelang kaki, kalung dan subangnya kepada Wahsyi kerana kejayaannya membunuh Hamzah. Bahkan Wahsyi tidak mendapat apa-apa hadiah dari sesiapa pun selain dari hadiah kemerdekaan yang dijanjikan tuannya Jubair bin Muth’im. Sekiranya ada, maka tidak ada sebab kenapa Wahsyi menyembunyikannya.
 
3. Wahsyi ikut serta dalam peperangan Uhud dari awal hingga akhir di pihak orang-orang kafir Quraisy dan akhir sekali beliau pulang ke rumah bersama orang-orang lain. Di dalam riwayat Bukhari ini beliau tidak menyebutkan cerita perempuan-perempuan membuat kalung dari anggota orang-orang Islam yang syahid yang telah dipotong oleh mereka. Tidak ada juga beliau menyebutkan kisah sesiapa memakan hati sesiapa. Jika diandaikan beliau tidak melihat apa yang dilakukan oleh perempuan-perempuan Quraisy terhadap orang-orang Islam yang mati syahid dalam peperangan Uhud itu terutamanya Hindun sekalipun tetap berkemungkinan juga beliau mendengar cerita itu di Mekah setelah pulang tetapi tiadanya cerita Wahsyi ini daripada perbuatan-perbuatan perempuan tersebut menunjukkan bahawa semua itu tidak benar.
 
4. Kerana Wahsyi telah membunuh Hamzah yang begitu disayangi oleh Rasulullah saw, Nabi saw meminta beliau supaya tidak bersemuka dengannya. Tetapi Jubair bin Muth’im, pada ketika pembukaan Mekah tidak pula diminta oleh Rasulullah saw supaya tidak bersemuka dengannya seperti Wahsyi. Apa yang dilakukan oleh Wahsyi, jika benar seperti yang didakwa oleh Ibnu Ishaq, bahawa Hindun telah membelah perut Hamzah dan mengunyah hatinya – maka kelakuan itu lebih dasyat daripada apa yang dilakukan oleh Wahsyi terhadap Hamzah, kerana sudah lumrah dalam peperangan seseorang membunuh pihak lawannya. Tetapi adalah sesuatu yang luar biasa seseorang membelah perut orang yang telah mati dalam peperangan lalu memotong hatinya untuk dikunyah atau dimakan. Sepatutnya Rasulullah saw juga tidak sanggup bersemuka dengan Hindun sama seperti Wahsyi tetapi sebaliknya apabila Nabi saw menakluk Mekah, di samping Baginda saw mengisytiharkan damai, Baginda saw juga telah mengisytiharkan nama-nama orang yang perlu dihukum bunuh.
Pada ketika itu Hindun tidak tersenarai dalam orang-orang yang perlu dihukum bunuh. Tidak juga Nabi saw menyatakan kebencian dan dendamnya kepada Hindun malah sebaliknya mengisytiharkan kepada umum bahawa sesiapa yang masuk ke dalam rumah Abi Sufyan (juga merupakan rumah Hindun) untuk menyelamatkan dirinya, dia terselamat dan mendapat keamanan. Pengisytiharan seperti ini membuktikan dengan sejelas-jelasnya  bahawa Hindun atau Abu Sufyan tidak terlibat sama sekali dalam pembunuhan Sayidina Hamzah apa lagi untuk dikatakan beliau telah membelah perut Hamzah lalu memakan hatinya. Hindun seperti juga ramai orang-orang Quraisy yang lain telah memeluk agama Islam, selepas berbai’ah dengan Nabi saw dalam keadaan bersemuka dengan Nabi s.a.w., beliau secara terbuka menyatakan perasaannya setelah memeluk Islam terhadap Nabi saw. Kata beliau, “Wahai Rasulullah! Dulu tidak ada manusia yang berkhemah di atas muka bumi ini lebih dipandang hina olehku darimu tetapi hari ini tidak ada orang yang berkhemah di muka bumi ini lebih ku kasihi darimu.

Lihatlah bagaimana beliau menyatakan isihatinya terhadap Nabi saw dengan bersemuka dan lihatlah pula apa jawapan Nabi saw dan bagaimana Nabi saw menyambut kata-katanya itu. Dari kata-kata Nabi saw itu kiranya sirnalah segala tuduhan yang dilemparkan oleh musuh-musuh Islam terhadap Hindun, ibu mertua Nabi saw, ibu kepada Ummu Habibah dan juga ibu kepada Sayyidina Mu’awiyah. Baginda saw lantas bersabda, “Ya, demikian juga aku. Demi Tuhan yang nyawaku berada ditanganNya” ( Lihat Sahih Bukhari jilid 1 m.s. 539)

Ini bermakna Nabi saw juga kasih kepada Hindun seperti mana Hindun mengasihinya. Malah untuk menyatakan kasihnya yang sungguh-sungguh itu, Baginda saw bersumpah dengan Tuhan yang nyawanya berada ditanganNya.
 
5. Daripada dua riwayat berlainan kandungannya yang dikemukakan oleh dua orang tokoh, Ibnu Ishaq dan Imam Bukhari, tergambar dengan jelas aliran pemikirandan aqidah masing-masing. Yang pertama berfahaman Syi’ah yang sememangnya membenci para sahabat dan memusuhi mereka sementara yang kedua pula mengasihi sahabat seperti Rasulullah s.a.w. sendiri mengasihi mereka.
 
6. Ibnu Ishaq mendakwa mendapat cerita yang dikemukakannya dari Saleh bin Kaisan yang lahir 70 tahun selepas peristiwa peperangan Uhud itu berlaku. Imam Bukhari pula menerima riwayat yang dikemukakannya dengan sanad yang bersambung-sambung dan tidak terputus. Perawi-perawinya terdiri dari orang-orang yang kuat dengan isnad yang kuat dan tidak terputus-putus. Imam Bukhari mengambil riwayat tentang pembunuhan Hamzah dari pembunuhnya sendiri iaitu Wahsyi. Siapakah yang lebih boleh dipercayai? Seorang yang mengambil riwayat dari orang yang lahir 70 tahun selepas kejadian atau orang yang meriwayatkan sesuatu peristiwa dari orang yang menyaksikan sendiri peristiwa itu malah terlibat secara langsung dalam peristiwa itu?
 
7. Ibnu Ishaq dan kuncu-kuncunya sebenarnya mahu menanam rasa benci di dalam hati ummah terhadap Sayyidina Muawiyyah yang telah memusnahkan pergerakan musuh Islam selama pemerintahannya 20 tahun sebagai Gabenor dan 20 tahun sebagai khalifah. Dia seolah-olahnya menghujah para pembaca riwayatnya dengan cerita yang dikemukakan itu, iaitu Sayyidina Muawiyah adalah seseorang yang jahat, kejam dan tidak berperikemanusiaan. Kejahatan dan kekejaman itu bukanlah suatu yang baru bahkan ia adalah suatu yang turun temurun diwarisinya dari ibunya yang telah sanggup membelah perut Hamzah dan mengunyah hatinya, juga diwarisi dari ayahnya yang merupakan kepala kafir Quraisy dalam peperangan Uhud itu. Inilah sebenarnya motif yang telah melahirkan cerita ini ke alam nyata.
 
8. Ibnu Ishaq sebetulnya mahu mencabar fikiran ummah dengan suatu alasan di sebalik cerita yang dipersembahkan itu. Bahawa jika Wahsyi yang telah melakukan suatu perkara yang lumrah berlaku dalam sesuatu peperangan pun diminta oleh Nabi saw supaya tidak menunjukkan mukanya kepada Baginda saw, bagaimanakah pula dengan orang yang telah membelah perut Sayyidina Hamzah lalu mengunyah hatinya? Adakah mungkin Rasulullah saw dapat menerima orang seperti itu? Kalau pun orang itu kemudiannya memeluk agama Islam dan berbai’ah dengan Nabi saw tetap juga ada kemungkinan bahawa Nabi saw menerima keislamannya secara taqiyyah!
Imam Bukhari mengemukakan hadis, “Hindun menyatakan isihatinya kepada Rasulullah s.a.w. secara terbuka dan bersemuka dengan Rasulullah s.a.w. seperti disebutkan tadi di bawah bab ‘kelebihan Hindun Binti Utbah’. Apa yang Imam Bukhari mahu abadikan melalui bab ini ialah Hindun bukan sahaja telah diterima keIslamannya, bahkan beliau mempunyai kelebihan dan keistimewaannya tersendiri. Apa yang dapat difahami secara mudah ialah sekurang-kurangnya beliau merupakan mertua kepada Nabi s.a.w. dan ibu kepada Amirul Mukminin Sayyidina Mu’awiyah bin Abu Sufyan itu sahaja pun bagi umat Islam bukan alang kepalang keistimewaannya


Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Kisah David Wu Boon Chuan

Entry sblm ni tak sambung lagi tp saja nak share citer yg saya baru tahu. Kisah David Wu Boon Chuan memeluk Islam. Siapakah beliau? teka sendiri =)

Soalan: Ceritakan bagaimana saudara berminat untuk mengenali Islam.
Mr. Wu: Semuanya bermula sekitar tahun 70-an. Masa tu saya masih menetap bersama keluarga saya di Sabah. Sebelum memeluk Islam, saya penganut agama Buddha. Sebetulnya, ketika zaman kanak2, saya banyak nak tahu tentang agama. Entahlah, dalam hati saya ni penuh dengan macam2 soalan berkaitan agama. Semuanya bermula apabila saya melihat ibu saya mempersembahkan makanan sambil menyalakan colok.

Bila saya tannya kenapa mak kena buat semua ini? Jawapan ibu saya, ini semua untuk jamu dewa-dewi kita. Dengan harapan apabila persembahan ini diterima, maka cerahlah peluang untuk roh nenek moyang kita dihidupkan semula. Selain itu banyak lagi benda yg asyik saya tanyakan.

Agaknya apabila terlalu banyak sangat bertanya, saya mula mendapat habuan. Saya ditampar dan dikurung dalam bilik seharian tanpa diberi makan. Itu antara peristiwa yg berlaku. Tak lama kemudian, saya belajar di sekolah menengah. Pada tahun 1970an, agama Kristian cukup berpengaruh di Sabah. Setiap sekolah menengah di sana mesti ada nama St. Setiap hari Ahad kami akan ke gereja.

Di gereja rutin yg kami lalui sama saja. Menyanyi lagu2 untuk memuji2 kebesaran Tuhan. Hati saya terdetik, kenapa kita kena nyanyi untuk memuji Tuhan? Sedangkan kalau kita sunyi atau bosan, kita ambil gitar kita menyanyi untuk suka-suka. Tapi untuk menghambakan diri pada sesuatu yg mulia takkan kita nak buat perkara yg sama. Jadi tak istimewa lah Tuhan tu kalau kita sebagai hambanya melayannya mengikut cara yg sama.

Saya juga melalui proses pengampunan atau pembersihan jiwa. Kami diberi makan secebis roti yg merupakan jasad kepada Jesus dan minuman wain merah yg dianggap sebagai darah kepada Jesus. Sebaik minum dan makan saya lihat kawan2 saya ada yg hysteria dan jatuh pengsan. Mereka macam diresapi roh sesuatu. Yang saya peliknya, kenapa saya pula tak pengsan macam mereka.

Saya mula merasakan ada sesuatu yg tak kena pada saya dan agama yg saya anuti pada waktu itu. Saya kemudian bertanya hal ini kepada paderi. Saya tanya kenapa saya tak menggelupur dan jatuh pengsan macam org lain. Paderi memaklumkan mungkin badan saya diresapi roh jahat. Kemudian dia bacakan mantera sambil ibu jari dia dipekapkan pada dahi saya.

Tapi seperti sebelumnya, tidak ada apa2 pun berlaku ke atas saya. Saya pun mula menyoal paderi itu beberapa soalan. Kemudian, paderi mengarahkan saya menghadiri kelas Sunday School untuk Bible Study dan cari jawapan kepada soalan yg saya ragui. Tapi sampai sudah saya rasa, ada banyak soalan tak terjawab walaupun saya dah diajar tentang Bible.

Setahun berikutnya saya belajar di tingkatan lima. Sewaktu di Tingkatan lima, kami diwajibkan mengambil satu mata pelajaran tambahan. Masa tu saya Cuma ada pilihan untuk ambilmata pelajaran Pendidikan Islam.

Guru yg mengajar subjek ini kebanyakannya dari Semenanjung. Masa tu saya berminat nak tahu apa itu Islam. Walaubagaimanapun, system pendidikan pada waktu itu menghalang mana2 guru yg cuba untuk menyebarkan agama Islam. Mereka hanya boleh mengajar subjek tersebut. Jika mereka melanggar arahan, tindakan akan diambil.

Saya teruja nak tahu apa itu Islam. Dalam diam2 saya cuba bertanya dengan cikgu Semenanjung. Cikgu hanya memaklumkan kalau nak tahu tentang Islam baca buku yg berkaitan dengan Islam. Ada juga cikgu yg beri saya buku berkaitan Islam. Tapi buku itu terlalu tinggi tahapnya untuk orang yg tak ada asas macam saya. Ini tak boleh jadi, saya mesti cari jalan lain. Nak dijadikan cerita, saya ada seorang kawan baik seorang Islam. Saya Tanya dia, apa itu Islam? Dia terangkan Islam itu agama yg mengajar kepada suci dan bersih. Kalau nak berhubung dengan Allah kita kena sucikan diri, ambil wudhu’ dan solat lima waktu. Bila kita sembahyang dalam keadaan khusyuk, kita dapat merasai kelazatan Islam itu.

Saya cakap pada kawan saya, kalau aku nak masuk Islam boleh tak? Kawan saya cakap, nak masuk Islam bukan sewenang2nya, kita kena ucapkan dua kalimah syahadah, barulah kita layak bergelar seorang muslim.

Saya pun senyap2 beli buku panduan solat, nak tahu macam mana orang islam solat. Dalam buku itu, disediakan juga panduan dengan gambar rajah melakukan solat. Saya belajar sendiri.

Selain itu, waktu saya tengah belajar tentang Islam, saya usaha menggunakan duit belanja sekolah untuk beli songkok, baju melayu dan capal. Saya membelinya secara diam-diam. Saya sorok semuanya, bila dah lengkap sepersalinan, saya pun dengan yakin pergi masuk masjid.

Lepas ambil wudhu’ yg tunggang langgang, saya pun terus menunaikan solat yg saya main bedal je. Bila dah selesai, saya tak rasa sesuatu pun yg meresap dalam hati. Saya dah putus asa. Dalam hati saya pada waktu tu, semua agama dalam dunia ni penipu. Dengan langkah kaki yg berat saya melangkah keluar dari masjid.

Baru dua tiga tapak kaki saya meninggalkan masjid, tiba2 azan berkumandang. Setiap baris azan yg dilaunkan bilal, air mata saya tiba2 menitis satu persatu. Dalam hati saya terasa ada sesuatu yg menarik tentang Islam. Entah dari mana datangnya satu perasaan yg saya tak pernah rasa selama ini. Saya rasa inilah agama yg saya cari2 selama ini.

Saya kemudia berlari keluar dari perkarangan masjid kemudian duduk di bawah satu pokok di sebelah masjid itu. Sambil menangis, saya terus mendengar suara imam mengimamkan solat. Secara rasminya itulahtitik mula saya nak mendalami Islam. Itu peristiwa yg susah saya nak lupa waktu usia saya 17 tahun.

Soalan: Secara rasminya bila saudara memeluk Islam?

Mr. Wu: Tahun 1982 saya berhijrah dari Sabah ke KL. Masa tu selepas tamat tingkatan lima, saya tak ada kerja. Datuk saya pun galakkan saya ke KL. Memandangkan pada masa itu, kalau nak dalami Islam jalan terbaik adalah pergi ke Semenanjung, sambil menyelam saya minum air. Niat hati nak cari kerja tapi dalam masa yg sama saya nak dalami lagi agama Islam. Saya jadi pelakon drama TV. Sepanjang tempoh itu saya terus mengenali Islam perlahan2, sampailah usia saya 26 tahun, saya nekad nak jadi orang Islam.

Secara rasminya pada tarikh 26 Jun 1991, saya mengucap dua kalimah syahadah. Proses tersebut berlaku di ABIM Jalan Ritchi, Ampang. Kalau nak tahu, orang yg menjadi saksi saya memeluk agama suci ini ialah bapa kepada pelakon dengan imej muslimah – Wardina Safiyyah Fadlullah.

Sebelum memeluk Islam lagi saya dah menjalani kehidupan macam Muslim yg lain. Saya tak minum dan makan makanan yg haram. Dah lama saya tinggalkan. Jadi tak ada masalah bila saya memeluk Islam.

Soalan: Bagaimana penerimaan keluarga terhadap tindakan saudara?
Mr. Wu: Ada ahli keluarga mempertikaikan tindakan saya. Ada juga pihak yg marah dengan saya. Sewaktu baru memeluk agama Islam, keluarga tak merestui keputusan saya dan hubungan saya dengan keluarga renggang. Tapi lama-kelamaan semuanya kembali pulih. Keluarga akhirnya boleh menerima saya kembali.

Soalan: Bagaimana dengan kehidupan sekarang?

Mr. Wu: Kehidupan saya macam biasa, kalau tak sibuk di lokasi penggambaran, saya suka habiskan masa membaca buku dan mendengar muzik. Kalau dulu rajin juga saya libatkan diri dengan aktiviti rock climbing, tapi sekarang dah jarang.

Saya rasa saya ni agak susah difahami orang lain. Saya ni orang yg membosankan, low profile, tak suka membuang masa ke kelab malam. Saya tak merokok, tak minum arak, saya juga seorang lelaki yg sering kehausan ilmu. Habis shooting dunia saya ialah membaca. Sampai sekarang, saya sangat boros membeli buku-buku yg berkaitan dengan agama Islam.

Saya boleh labelkan yg saya ni seorang ulat buku. Sebabtu sampai sekarang saya masih belum berkahwin. Mungkin cara saya ini tak menarik perhatian perempuan yg suka bergembira. Saya anggap saya ini belum ada jodoh. Lagi satu bukan mudah nak cari wanita yg boleh membantu saya memikul tanggungjawab untuk mengislamkan keluarga saya yg masih dalm agama berlain dengan saya.

Soalan: Boleh ceritakan kenangan atau pengalaman di bulan puasa dan raya?

Mr. Wu: Tak ada yg istimewa. Biasa saja. Lazimnya saya akan sambut raya sendirian ataupun berkunjung ke rumah rakan2 di KL. Jarang saya pulang ke kampong halaman memandangkan keluarga saya menyambut Tahun Baru Cina. Saya juga jarang balik ke kampung untuk meraikan Tahun Baru Cina.

TAMAT. 

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

http://cahaya-kemuliaanku.blogspot.com/2009/06/kisah-david-wu-boon-chuan.html

Dunia

Salam alayk .

Aku banyak disibukkan dengan urusan dunia beberapa bulan kebelakangan ini di samping beberapa tanggungjawab lain, menyebabkan blog ini terabai-_-" 
Beberapa bulan dah tak update rasanya...

Alhamdulillah kedua abang dan kakakku, Ahmad Hilmi dan Nurunnawal dah selamat menikah dengan pasangan masing-masing. Setelah beberapa minggu kesibukan menguruskan segala macam persiapan, akhirnya majlis dah pun selamat dilangsungkan dengan lancar:) Alhamdulillah.

Semester 5 dah bermula. Harap dapat menjalani semester ini dan tahun ketiga dengan baik dan 'improve' CGPA. Must learn to prioritize and organize better. First things first. The rest will follow~ Bbhasya!!

The ones you love always hurt you the most because they are the only ones you care about enough to hurt you. Just a random thought. It may have some truth to it.

Holidays are over. Time to get back up and start working. 

New resolution: Be more practical. Rational. Level-headed. Positive. Put importance where it is due. and forget the fickle things and persons who don't deserve your time. Respect myself more as muslim woman, protect myself from things that can hurt me. Have Faith in Him~ Everything will be alright...

Hopefully I'll be able to update this blog sooner than later. Until then, barakallahu fiikum.
Sorry for the mixed language:)


Salam~




Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Pangandaran.

Salam alayk.

Alhamdulillah, semasa cuti sementara menunggu judicium, saya bersama 8 orang ahli rumah CasPel telah mengambil kesempatan untuk bercuti dan berehat di Pangandaran. Sudah lama berkeinginan ke sana, alhamdulillah berkesempatan.

Salah satu tempat yang kami lawati semasa di sana adalah Taman Wisata Alam. Di sana, kami memasuki semua gua yang ada di situ. Yang menariknya, banyak stalagmit dan stalagtit yang membentuk rupa yang pelbagai.

Namun satu perkara yang agak mengecewakan adalah kerana ramai manusia masih mempercayai mitos-mitos yang wujud hasil si sebalik kewujudan stalagmit dan stalagtit dalam gua-gua tersebut.

Jika stalagtitnya berupa organ peranakan lelaki dan perempuan, legendanya ialah siapa yang menyentuh stalagtit itu, jika tidak bertemu jodoh lagi, akan bertemu jodoh... Jika sudah, maka jodoh akan berpanjangan...

Jika di dalam gua ada kubur seorang alim yang pernah mengembangkan agama Islam di situ, maka siapa yang berdoa di situ maka doanya akan dimakbulkan...

Jika stalagmitnya berbentuk begitu dan begini, yang memegangnya akan menjadi murah rezeki....... insyaAllah.

Astaghfirullah... Sudahlah kita memberikan sifat Tuhan kepada mereka yang tidak layak, kita 'indah'kan pula perkara itu dengan akhirnya menyebut insyaAllah...

Betapa indahnya Islam, ia menolak segala bentuk pengabdian SELAIN kepada Allah, kerana hanya Dia yang layak diibadahi oleh kita semua...

Walaupun kita mengatakan Islam sudah sampai kepada kita, namun sebenarnya kita masih jahil akan perkara-perkara yang boleh membawa kepada syirik dan yang menyekutukan Allah.

Maka beribadahlah kepada Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya. Ingatlah, hanya kepunyaan Allahlah agama yang bersih(daripada syirik-pent) (Surah Az-Zumar, ayat 2-3)
Sesuatu yang menarik ialah, masyarakat mengatakan ianya adalah budaya yang tiada kaitan dengan agama... Hanya sebagian daripada keunikan budaya di Indonesia. Namun, agak jelas berlaku pertembungan antara budaya dan agama di situ. 

Tour guide kami mengatakan, "Ya, ianya cuma budaya, legenda aja, jika benar-benar berlaku, alhamdulillah, kita cuma ikhtiar aja, Allah jua yang menentukan..."

Hmm...Aneh. Wallahua'lam, saya kurang pasti jika mereka menganggap apa yang dilakukan itu sebagai salah satu usaha semata-mata... namun jika kita ingin meminta, mintalah kepada Allah... Untuk apa diminta pada makhlukNya yang tidak mampu melakukan apa-apapun?

Kadang-kadang terfikir... adakah perkara ini wujud dalam masyarakat kita di Malaysia? Betapa rapuhnya aqidah di kalangan masyarakat pada masa ini, terlalu mudah untuk mempercayai andai ada makhlukNya yang konon boleh meramal itu dan ini, malah boleh menjadikannya suatu permainan. "Oh hari ni apa agaknya ramalan Paul ya??"

"Katakanlah: 'Serulah mereka yang kamu anggap (sebagai tuhan) selain Allah. Mereka tidak memiliki (kekuasaan) seberat zarrah pun di langit dan di bumi, dan mereka tidak mempunyai satu peranan pun dalam (penciptaan) langit dan bumi, dan sekali-kali tidak ada di antara mereka yang menjadi pembantu bagiNya.' Dan tiadalah berguna syafaat di sisi Allah, melainkan bagi orang yang telah diizinkanNya memperoleh syafaat..." Surah Saba' ayat 22-23.

Persoalannya, adakah masyarakat kita memang tidak mengetahui tentang ayat-ayat al-Quran yang melarang sebarang bentuk syirik? Atau adakah kita sengaja ingkar dengan ayat-ayat Allah?

Adakah kita semakin hari semakin jauh daripada al-Quran? Anak-anak hanya dimestikan khatam al-Quran, tanpa mendidik mereka untuk cuba memahami ayat-ayatNya yang indah?

Moga Allah mengasihani kita, mengampunkan dosa-dosa kita dan memberikan hidayah dan kekuatan kepada kita untuk kembali kepadaNya, mengecap syurgaNya kelak. Syurga yang hanya diberikan kepada hamba yang sentiasa memurnikan ketaatan kepadaNya.... insyaAllah. Allahumma amiiin.

Islam akan bangkit apabila muslim kembali kepada ajaran Islam. Mulakanlah dengan aqidah, tegakkanlah 'la ilaha illaLlah' dalam diri kita.

Kita hanya manusia, dan manusia sering terlupa. Marilah mengingatkan sesama kita, moga berjumpa di syurga~

Reminder for the soul

“Aku hairan dengan orang yang mengetahui kematian, tapi mengapa ia masih tertawa;

Aku hairan dengan orang yang tahu bahawa dunia adalah sementara, tapi mengapa ia sangat mencintainya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui semua urusan telah ditakdirkan, tapi mengapa ia takut kehilangan;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui bahwa hisab adalah suatu kepastian, tapi mengapa ia tetap mengum
pulkan harta dan menghitung-hitungnya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui panasnya api neraka, tapi mengapa ia tetap berbuat dosa;

Aku hairan dengan orang yang mengaku mengenal Allah, tapi mengapa ia meminta tolong kepada selain-Nya;

Aku hairan kepada orang yang mengaku mengetahui kenikmatan syurga, tapi mengapa ia merasa hidup tenang di dunia;

Dan aku hairan kepada orang yang mengetahui syaitan adalah musuhnya, tapi mengapa ia mentaatinya.”

Uthman bin Affan Radhiyallahu anhu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa umpama pedang