SuperMuslimah!

Salam...

Rasanya dulu ada berjanji nak buat post tentang SuperMuslimah... Jadi insyaAllah saya akan cuba mengupas buku yang dibeli semasa Ekspo sempena Bulan Kesenian Islam BAIK yang lepas... Buku dibeli di booth IMAN bersama-sama satu lagi buku yang bernama...RAHSIA. ^-^



Sebelum memulakan apa-apa... Kita sedia tahu betapa Islam amat amat amat menjaga dan menghormati seorang insan bernama wanita. Bahkan seorang cendekiawan Perancis yang terkenal bernama Marcel Boisard sendiri mengakui bahawa 'al-Quran dan ajaran Muhammad menjaga hak-hak wanita yang tidak bisa ditakar.' Nah, non-muslim sendiri mengakui betapa kita wanita ini dijunjung tinggi oleh Islam. Ketahuilah, sekiranya kita menjatuhkan martabat kita, itu semua merupakan 100% kesalahan kita sendiri kerana Islam telah cukup cantik sekali mengatur 'langkah-langkah penjagaan' yang sudah cukup sempurna dan menyeluruh:)

Siapa yang melahirkan para mujahid Islam? Seperti Salahuddin al-Ayubi, Umar bin Abdul Aziz dan ramai lagi yang telah berjuang di jalan Allah? Wanita-wanita mukminah, yang beriman dan bertaqwa kepada Allah!

Atas kesedaran inilah, musuh-musuh Islam tidak rela melihat wanita-wanita yang hidup atas PRINSIP-PRINSIP ISLAM yang kemudiannya melahirkan mujahid-mujahid ini...

"Yakinlah,bahawa kita tidak akan menang ke atas agama itu,-Islam-, kecuali pada hari dimana kita dapat bersama wanita mereka dan para wanita itu berjalan di barisan kita"

Siapa yang mengatakan kata-kata ini? Tak lain tak bukan dalang Freemason. Tak tahu apa itu Freemason, sila google~

Malangnya ramai wanita Islam tidak menyedari hakikat ini dan dengan mudahnya terjerumus ke dalam perangkap mereka. Tidak percaya? Cuba kita tanya diri kita, sejauh mana ilmu kita tentang aurat seorang wanita muslimah? Dan sejauh mana kita mengaplikasikannya dalam kehidupan kita? Teorinya mungkin kita dapat A, namun praktikalnya mungkin masih B, C atau mungkin juga F. Mengapa begini? Mengapa kita ingkar? Mengapa kita malu untuk berbuat baik tetapi sangat selamba bila sebaliknya? Mengapa, mengapa dan mengapa... Muhasabahlah diri. Kenalilah Tuhan. Cara terbaik untuk kita mengenali diri sendiri adalah dengan mengenali dan mencari Tuhan. Carilah Dia....

*Dalam surah al-Ahzab terdapat hikmah menutup aurat...If only we spend a little more time daily to open our one and only Al-Quran*

-tukar bahasa kejap-
To make things worse, these people, the Islam haters, they're just doing their job- which is to destroy Islam! We need to question ourselves, have we done ours? Because the fact is, if we hold on to Allah and Islam, there is no way that these people will succeed. Because once we hold on to Him, He will never fail us!

Apa isi kandungan dan hikmah yang boleh kita ambil dari para sahabiyah di dalam buku ini~ ? Iaitu wanita-wanita yang paling awal sekali beriman kepada Allah dan Rasulnya?

~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~**~

-Hikmah dari para sahabiyah-


1.Memelihara 'malu'



Seorang wanita bernama Ummu Khalad datang menemui Nabi SAW dengan mengenakan penutup muka, ia pun bertanya tentang anaknya yang terbunuh. Beberapa sahabat bertanya, "Anda datang menanyakan putera anda tetapi anda mengenakan penutup muka?
Wanita itu menjawab, "Jika anakku terkena musibah maka tidak kubiarkan rasa maluku terkena musibah juga" Riwayat Tirmizi, dinilai Hasan Sahih.

***Kita bagaimana***


Hmm...apa yang kita boleh dapat daripada hadis ini? Menutup aurat itu dapat memelihara rasa malu seseorang... Mungkin kita suka ambil mudah perkara ini, namun Allah lebih mengetahui.

Jika kita merasakan masih kurang rasa malu kita, mungkin kita belum menutup aurat dengan sempurna lagi... "Jagalah Allah, nescaya Allah menjagamu". Jagalah Allah dengan mengikuti semua suruhanNya dan meninggalkan semua laranganNya tanpa memilih-milih. Berusahalah untuk menutup aurat dengan sempurna kerana itu dapat menjaga rasa malu kita...:) 

Aurat itu bukanlah hanya pakaian kita, namun semua perkara yang harus diteliti oleh seorang wanita termasuklah cara dia bercakap dan bergaul, pakaiannya, lenggok suaranya... 
Bukan bermaksud harus bercakap seperti robot namun cukuplah seadanya tanpa melembutkannya tanpa keperluan. Bukan bermaksud muka harus seperti askar namun memadai dengan bersederhana dan menjaga adab :)







Menghindari ikhtilat(percampuran antara lelaki dan wanita)
 

Dalam sebuah hadis ada menceritakan, setelah selesainya solat di masjid, Nabi SAW melihat lelaki dan wanita berjalan secara bercampur di jalan. Lantas nabi bersabda kepada wanita, "Kalian menepilah! Tidak selayaknya kalian berjalan di tengah jalan. Hendaknya kalian di tepian jalan," Maka pada saat itu, para wanita pun berjalan dengan 'menempel' di dinding, sampaikan seakan-akan pakaian mereka tersangkut di dinding kerana lekatnya... [HR Abu Daud]

Mencuba sedaya upaya mengelakkan ikhtilath merupakan sifat dan prinsip seorang mukminah.
Dia sentiasa menjaga dirinya, dan sentiasa berfikir sebelum melakukan sesuatu perkara demi menjaga dirinya daripada terjerumus ke dalam fitnah. Bahayanya fitnah~~~ -_-"

Petikan daripada buku ini:
"Penyelewengan perasaan cinta dan ketergelinciran yang lebih parah daripada itu, terus sahaja terjadi setiap saat pada suatu masyarakat yang di dalamnya terdapat ikhtilath."


Perkaranya mudah sahaja. Lelaki dan wanita ni dah diciptakan oleh Yang Maha Pencipta fitrahnya berbeza-beza, dan kita lazimnya akan tertarik pada perkara yang berlawanan. Senang cerita, opposites attract. Bagaikan magnetlah lebih kurang.[Adakah ini hiperbola?Rasanya tidak kan?] Jadi logiknya, lazimnya sebuah magnet, apabila makin dekat, akan makin tertarik disebabkan ada gelombang-gelombang magnetik yang menariknya kan? [bicara fiziklah pulak. Oh saya tak suka belajar fizik dulu,hihi].

Kembali kepada pointnya... Sebab itulah, Allah lebih tahu fitrah penciptaan makhluknya, kerana itu wujudnya larangan ini... One thing leads to another... Bila rasa malu sudah dirobek dari diri, bila syaitan sudah beraja di hati, segalanya terasa indah dan berseri! *-*

Seorang wartawan Amerika sendiri menyeru supaya meninggalkan ikhtilat kerana disebabkan itulah berlakunya keruntuhan moral di Amerika. Gadis bawah 20 tahun sudah bergaul bebas dengan lelaki, runtuhnya institusi keluarga, semuanya dibenarkan dan dihalalkan atas alasan modernisme dan feminisme.

[Semuanya amalan jahiliyah. Kenapa kita hendak kembali kepada amalan jahiliyah sedangkan sudah ada bukti yang nyata?]

Itu merupakan kata-kata seorang wartawan Amerika yang bukan Islam.

*****Kita yang bernama muslim ini bagaimana?*****



Namun, jangan salah faham pula ya... Islam bukan mengongkong...mengelakkan ikhtilat bukan bermaksud mengurung diri di dalam rumah dan mengelakkan diri daripada berjumpa dengan masyarakat. Seorang mukminah, setiap kali keluar tidak akan lupa membawa bersama 'izzah'nya, dengan penuh kehormatan, keluar dengan menjaga diri secukupnya dengan memelihara aurat, menjauhi fitnah dan menghindari pergaulan yang tidak perlu sesama lelaki kerana itu 'boleh mengoyakkan rasa malunya'.

"Seorang wanita harus selalu beringat bahawa dia adalah wanita, sedangkan di kalangannya ada jiwa-jiwa lelaki lemah. Dengan menjaga dirinya, nescaya dia turut menjaga orang lain. Semua itu agar tidak terjadi fitnah yang dapat dirasakan si wanita sebelum dirasakan lelaki"

Kan Islam sifatnya menjaga? Ia melarang, pasti ada sebabnya. Namun kita lebih suka berfikiran negatif. Suka memberontak. Suka membantah! Kalaulah kita tahu apa yang baik untuk kita... Kalaulah kita mencari ilmu...

Kalau, kalau dan kalau. Kalau itu sifat syaitan!
Berhentilah kita daripada bermimpi di siang hari.
Bangunlah dan carilah ilmu.
Bangkitlah dan kenalilah Tuhanmu.
Carilah! Sebelum semuanya sudah terlambat...


Dalam sebuah hadis ada menceritakan:

Wahai sekalian wanita bersedekahlah, kerana aku melihat kebanyakan ahli neraka adalah wanita," Mereka mengatakan, "Mengapa seperti itu wahai Rasulullah?" Rasulullah bersabda, "Kalian terbiasa mencela, aku tidak melihat ada orang yang kurang akal dan kurang agamanya yang mampu menghilangkan akal lelaki yang kuat melebihi kalian."
Al-Bukhari

Jadi, walaupun akal kita kurang daripada lelaki, janganlah pula kita melakukan perkara-perkara yang dapat menghilangkan akal mereka pula ya? Setiap ciptaanNya sudah tentu mempunyai kekuatan masing-masing:) Marilah kita saling bantu-membantu masing-masing untuk melakukan kebaikan..

Akal mereka lebih kuat dari kita, namun naluri kita sebagai wanita lebih kuat lebih kuat dari mereka. Jadi gunakanlah naluri itu ke arah yang sepatutnya.. 

p/s : panjang sangat ke post ni?
p/s2: ayuh berubah!
p/s3: saya sangat sayangkan sahabat2 saya, semoga Allah melindungi mereka:(
p/s4: jika anda sayangkan sahabat2 anda, sampaikanlah peringatan.
p/s5: buat lelaki, jadilah pelindung bukan perosak!
p/s6: pelindung bukan perosak? tungguuu~

p/s7: perempuan kurang akal dan kurang agamanya berbanding lelaki??? kenapa pulak?? boleh baca di sini~ Ringkasnya, hadith itu ada sambungannya: 

Para wanita shahabat bertanya, “Apa yang dimaksud dengan kekurangan agama kami dan akal kami, ya Rasulullah?”
Jawab beliau, “Bukankah kesaksian seorang wanita itu setengah kesaksian seorang laki laki’? Mereka menjawab, “Ya”.
Beliau bersabda, “Itulah kekurangan akalnya. Dan bukankah apabila haid , wanita tidak melakukan shalat dan juga tidak berpuasa?” Mereka menjawab: “Ya.”
Rasululllah bersabda, “Itulah yang dimaksud kekurangan agamanya.”


Jadi para wanita, banyakkan  bersedekah... kerana ia amal yang akan menyelamatkan kita nanti. Banyak hadith lain yang mana Nabi sallallahu 'alaihi wasallam menggalakkan dan menyuruh wanita bersedekah.
Sedekah itu pula sangat luas maksudnya...dalam hadith arba'in ada dua kali sebut tentang sedekah. Jadi banyakkanlah amalan sedekah, hatta sedekah untuk diri kita sendiri iaitu berzikir...


Selamat berubah dan beramal!

Wallahua'lam:)

4 Responses so far.

  1. 3rdmarch says:

    Assalamualaikum~

    bintu yem y femes lg glemer~ ;p

    ikhtilah~
    baru ambe tao..
    hhhuuurrrmmm~(nada kagum)
    boleh sruh BAIK wat diskusi psal ni..
    x pon deme sdiri bg KULTUM psal tajuk ni..
    ehee~

  2. fArHaNa says:

    Jijol-
    Waalaikumussalam wbt.

    ya saya[haha..prasan]

    mmg patut kagum pun..tp dgn mereka la. sangat jauh kalau nk bandingkan diri dgn mereka-_-
    kesimpulannya, bacalah buku ni. x baca rugi.

    KULTUM? apa tu? sejenis bunga? makanan? burung? aeroplane?

  3. 3rdmarch says:

    ade ke bukunye???

    pinjamkan ler...

    p/s : aku terima nikahnya x khatam lg nak baca buku lain.. ;p

  4. salam...tumpang lalu..siapa minat konspirasi, sejarah melayu yg hilang atau perbincangan sufi, boleh la ke www.nusanaga.blogspot.com

    selain tu boleh eratkan tali persaudaraan...nilah zamannya untuk bangkitkan sesuatu...

    wassalam

Reminder for the soul

“Aku hairan dengan orang yang mengetahui kematian, tapi mengapa ia masih tertawa;

Aku hairan dengan orang yang tahu bahawa dunia adalah sementara, tapi mengapa ia sangat mencintainya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui semua urusan telah ditakdirkan, tapi mengapa ia takut kehilangan;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui bahwa hisab adalah suatu kepastian, tapi mengapa ia tetap mengum
pulkan harta dan menghitung-hitungnya;

Aku hairan dengan orang yang mengetahui panasnya api neraka, tapi mengapa ia tetap berbuat dosa;

Aku hairan dengan orang yang mengaku mengenal Allah, tapi mengapa ia meminta tolong kepada selain-Nya;

Aku hairan kepada orang yang mengaku mengetahui kenikmatan syurga, tapi mengapa ia merasa hidup tenang di dunia;

Dan aku hairan kepada orang yang mengetahui syaitan adalah musuhnya, tapi mengapa ia mentaatinya.”

Uthman bin Affan Radhiyallahu anhu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Masa umpama pedang